ארצות הברית ממשיכה לדחוק את איראן לפינה: לאחר שהודיע כי מדינתו החליטה לפרוש מהסכם הגרעין והצהיר על חידוש הסנקציות נגד טהרן, כתב היום (שבת) נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בחשבון הטוויטר הרשמי שלו כי הוא ביקש ממלך סעודיה סלמן להגביר את ייצור הנפט, זאת על מנת שיוכל לספק כמות נוספת לאמריקה. 



בציוץ כתב טראמפ כי "הרגע דיברתי עם מלך סעודיה סלמן והסברתי לו שבשל המהומות וחוסר התפקוד באיראן ובוונצואלה, אני מבקש שמדינתו תגביר את ייצור הנפט, אולי לכמות של עד שני מיליון חביות, על מנת לפצות על ההבדל. המחירים גבוהים מדי! הוא הסכים".



מוקדם יותר היום אמר המנהיג האיראני העליון, עלי חמינאי, כי ארצות הברית מנסה להפנות את העם האיראני נגד ממשלתו בעזרת השימוש בסנקציות. "האמריקאים מנסים ליצור לחץ כלכלי כדי להפריד בין האומה למערכת השלטונית, אבל שישה נשיאים אמריקאים ניסו לעשות זאת ואולצו לוותר על כך", צוטט חמינאי.



לאחרונה החלו האמריקאים לפעול מול הממשל האיראני במספר חזיתות. ביום חמישי האחרון דווח בעיתון אל חיאת כי מדיניותה החדשה של ארצות-הברית בסוריה חותרת ליציאה איראנית מכל שטחי המדינה. לפי הדיווח, האמריקאים יעמידו דרישה בסיסית זו במוקד פסגת טראמפ-פוטין שתתקיים ב-16 ביולי בהלסינקי שבפינלנד.



לפי הדיווח, לאחר נסיגת איראן מסוריה, תהיה ארה"ב נכונה לדון בכל עניין, כולל באפשרות של הישארות אסד בשלטון ואף השבת כל השטחים עליהם השתלטו כוחות האופוזיציה במהלך המלחמה לידיו. לפי המקור, משמעות העמדה האמריקאית בין היתר היא "אור ירוק אמריקאי לישראל לתקוף את הנוכחות האיראנית בכל מקום שהוא (בסוריה) ובכל צורותיה של נוכחות זו". המקור התייחס גם לסוגיית הסנקציות על איראן, ואמר המקור כי "מדיניות הממשל הנוכחי היא לחנוק את איראן"



בתוך כך, לפני כארבעה ימים קיבל ויאר סולנה, לשעבר שר החוץ של האיחוד האירופי ומזכ"ל נאט"ו, סירוב כניסה לארצות הברית בעקבות ביקורו בטהרן. העיתון הספרדי "אל פאיס" דיווח כי הבכיר הספרדי היה בדרכו לנאום במכון בוושינגטון הבירה, אולם מערכת הטיסות האלקטרונית דחתה את בקשתו של סולנה בשל מספר ביקורים לאחרונה ברפובליקה האסלאמית.



יש לציין בהקשר זה כי איראן הנה אחת משבע המדינות אשר טראמפ, באחת מהחלטותיו הראשונות, בחר שלא לאשר כניסה מתוכן לשטחה של ארה"ב. המנהיג האמריקאי נימק זאת מטעמי ביטחון המדינה. סולנה, כאמור, היה מבכירי נושאי ונותני המשא ומתן עם בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015.