כשממשלות ישראל ופולין עוד ניהלו, עד לאחרונה, שיחות בניסיון להגיע להסכמה על שינוי חוק הכחשת השואה הפולני שנועד להטיל אחריות פלילית על פרסומים ואמירות המבטאים האשמות נגד העם הפולני על שיתוף פעולה עם פשעי גרמניה הנאצית בתקופת השואה, התגבשה הרחק מאור הזרקורים יוזמה חדשנית של קבוצת סטודנטים ישראלים: הם יצאו לפולין וחברו לקבוצה של סטודנטים פולנים במסגרת פרויקט מיוחד שיזם המכון הפולני בתל אביב המכונה "ניצלתי והצלתי".
 
המכון הפולני חיבר בין קבוצה של חמישה סטודנטים ממכללת דוד ילין בירושלים עם קבוצה של חמישה סטודנטים מאוניברסיטת יגילוניה בקראקוב במטרה ליצור פרויקט לתיעוד סיפורים מפי בני משפחותיהם של חסידי אומות עולם פולנים ובני משפחותיהם של היהודים שאותם הצילו. לאחר שלכל אחד מהסטודנטים שודכה משפחה, החלו הצעירים בתהליך העבודה. שתי הקבוצות תקשרו ביניהן באמצעות "סקייפ" ודואר אלקטרוני במשך מספר חודשים, ולפני כמה ימים יצאה המשלחת הישראלית לקרקוב.
 
עשרת הסטודנטים מבקרים במכון לחקר השואה באוניברסיטה יגילוניה ועורכים סיורים בעקבות יהדות קרקוב במוזיאון אוסקר שינדלר, נפגשים עם נציגי הארגונים היהודים ועוד. הקבוצה הפולנית תערוך ביקור משלה בישראל בעוד שלושה חודשים ותיעוד הסיפורים והעדויות עתיד לשמש להפקת ספר שיאגד אותם. החוויות בעבודה המשותפת של הקבוצות מקדם מטרה נוספת: חיבור בין בני הדור הצעיר בשתי המדינות. יואנה הופמן, מנהלת המכון הפולני בתל אביב אומרת ל"מעריב־השבוע": "יזמנו מפגש בין צעירים משתי המדינות כחלק משלל שיתופי פעולה שבהם אנחנו רואים גשר בין עבר והווה, כי העתיד המשותף שלנו נעוץ בדור ההמשך".