נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ הלילה (חמישי) בחשבונו בטוויטר כי "לחץ אדיר" מופעל על קוריאה הצפונית מכיוונה של סין, בעקבות מלחמת הסחר בין שתי המדינות. לטענתו, סין מסייעת כלכלית לקוריאה הצפונית בעקבות הסנקציות שמטילה עליה המעצמה האמריקאית. "בייג'ינג מסייעת בהעברת דלק ודשנים לקוריאה הצפונית, סיוע זה אינו מועיל". קודם לכן אמר הנשיא האמריקאי כי מערכת היחסים שלו עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און - "טובה", והוסיף כי "אנחנו במצב טוב עם קוריאה הצפונית", תוך שהוא מאשים את סין בדרדור מערכת היחסים בין המדינות והוסיף כי "ניאלץ לראות לאן זה יתקדם".


דבריו של טראמפ נאמרו יומיים לאחר ששר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס, אמר כי ארצות הברית לא מתכננת להשעות תרגילים צבאיים נוספים עם קוריאה הדרומית. "נקטנו צעד כדי להשעות כמה מהתרגילים הגדולים כמחווה של רצון טוב לקראת הפסגה בסינגפור", אמר מאטיס. "הפעם אין לנו תכניות להשעות תרגילים". עם זאת, לדבריו, עדיין לא התקבלו החלטות לגבי תרגילים גדולים בשנה הבאה.

כזכור, טראמפ ביטל ביקור של מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, בקוריאה הצפונית, וזאת בעקבות מכתב "תובעני" שקיבל מפקיד בכיר בפיונגיאנג, שעות ספורות בלבד לאחר ההכרזה על הביקור. על פי דיווח של ה"וושינגטון פוסט", שציטט שני בכירים בממשל האמריקאי, המכתב נשלח על ידי קים יונג צ'ול, סגן יו"ר הוועד המרכזי של מפלגת הפועלים של קוריאה הצפונית, אשר הוביל את סבב השיחות האחרון שבו השתתף פומפאו.

נשיא סין, שי ג'ינפינג. צילום: רויטרס
נשיא סין, שי ג'ינפינג. צילום: רויטרס


בדיווח נטען כי התוכן המדויק של המסר אינו ברור, אך מדובר היה במסר לוחמני שהביא את טראמפ ופומפאו לבטל את הביקור. הנסיעה המתוכננת הוכרזה לפני כשבוע ופומפאו התכוון להציג במהלכה בפני עמיתיו הצפון-קוריאנים את השליח החדש למדינה, סטיבן ביגון.

בפועל, ביטול הביקור הוא הפעם הראשונה שבה טראמפ מודה בפומבי כי מאמציו להביא את קוריאה הצפונית לפירוק מנשק גרעיני נעצרו מאז הפסגה שקיים ב-12 ביוני עם מנהיג המדינה המסוגרת, קים ג'ונג און.

אמצעי התקשורת הממלכתיים בפיונגיאנג האשימו את ארה"ב בביצוע "עסקה כפולה" ויצירת "מזימה זדונית" נגד המדינה, אך לא הזכירו את ביטול ביקורו של פומפאו. בצד האמריקאי הביעו בכירי מודיעין ספקות לגבי נכונותה של המדינה המבודדת בעולם לוותר על הנשק הגרעיני שלה, ולא ציפו כי נסיעתו של פומפאו תניב תוצאות חיוביות.