חסן אל-קונטאר, פליט סורי שחי במשך חצי שנה בשדה התעופה הבינלאומי קואלה לומפור שבמלזיה, נעצר אתמול על ידי המשטרה בגין "שהייה באזור אסור" בטרמינל 2 בשדה התעופה. אל-קונטאר התגורר בטרקלין בשדה החל מחודש מרץ, לאחר שסורב להיכנס לקמבודיה ונשלח בחזרה למלזיה. לפליט הסורי לא התאפשר לאחר מכן להיכנס למלזיה והוא סירב לבקש בה מקלט, לכן החליט להישאר בשדה התעופה. רבים ראו את החלטתו כצעד מחאה על מעצרם של פליטים רבים במדינה, שאינה חתומה על אמנת הפליטים של האו"ם. 


הוא הגיע למלזיה לראשונה באוקטובר 2017, לאחר שגורש מאיחוד האמירויות הערביות, שם התגורר במשך 11 שנים תוך הימנעות משירות צבאי בסוריה וממלחמת האזרחים שפרצה בה. על פי הדיווח באל ג'זירה, אל קונטאר ביקש מרשויות איחוד האמירויות הערביות שישלחו אותו למלזיה, אחת המדינות המעטות שמאפשרת לסורים לקבל ויזה בהגעתם.

אולם, לאחר שחרג מאשרת השהייה שלו במדינה, הוא נאלץ לשלם קנס ולעזוב, אך כאמור לא קיבל אישור להיכנס לקמבודיה והחליט להישאר בשדה התעופה במלזיה. קבוצת מתנדבים קנדים ביקשו לסייע לו כבר בחודש אפריל השנה להגיש בקשה להיקלט כפליט במדינה, אך זמן ההמתנה לאישור בקשה כזו עומד על 23 חודשים ואין ערובות לכך שיתקבל.


על פי הדיווחים, משטרת מלזיה העבירה את אל קונטאר למחלקת ההגירה לאחר שנעצר והודיעה כי תיצור קשר עם שגרירות סוריה על מנת להקל על גירושו מהמדינה. כעת, תומכיו של אל קונטאר חוששים כי ישאר במעצר עד גירושו. ארגון זכויות האדם של מלזיה הגדיר לא מכבר את התנאים במתקני המעצר של משטרת ההגירה כ"דמויי עינויים".
 
מאז המעצר, קוראים ארגוני זכויות אדם רבים לשלטונות מלזיה לשחרר את הפליט, מחשש שמא ייאלץ להתגייס לצבא הסורי במידה שיגורש לארץ מוצאו. מתנדב שעבד עמו ועם פליטים אחרים במלזיה אמר כי הוא וחבריו חשו "מרוסקים" מהחדשות על מעצרו. "זה רודף אותי החל מאתמול. הסיוט שלי הוא שחסן יגורש לסוריה", אמר. אל-קונטאר שוחח עמו בטרם מעצרו ואמר לו כי הוא מוקף ב-12 שוטרים, שלקחו אותו ואת חפציו.
 
"מלזיה צריכה להכיר בכך שחסן אל קונטאר עלול לעמוד בפני רדיפה רצינית אם יחזור לסוריה. אין שום סיבה מתקבלת על הדעת למעצר הזה", אמר פיל רוברטסון, סגן מנהל ארגון זכויות האדם באסיה. לדברו, "ממשלת מלזיה החדשה צריכה להורות למשטרת ההגירה לשחררו באופן מיידי, בהתאם לזכויות האדם ועקרונות ההומניטאריים. פוליטיקאים בכירים במלזיה צריכים להתערב על מנת לעצור את משטרה ההגירה מלפעול בהתאם לאיומיה להחזיר אותו לאזור מלחמה".