הסנקציות החדשות שמטילה ארה"ב על איראן, שחלקן הוסרו לאחר חתימת הסכם הגרעין עם המעצמות בשנת 2015, נכנסו הבוקר (שני) לתוקפן. ההגבלות יתמקדו ביצוא הנפט האיראני. שמונה מדינות יוחרגו מחלק מהסנקציות הקשורות לנפט האיראני אם יצמצמו את המסחר עם טהרן, אולם ממשל טראמפ הבהיר כי 28 מדינות האיחוד האירופי חייבות להפסיק לגמרי את המסחר עם איראן, אחרת ארה"ב לא תסחר עמן. כ־700 חברות, אישים וארגונים איראניים לא יוכלו לסחור עם המערב, מה שיגרום לכלכלה האיראנית, המצויה במשבר קשה, להצטמק עוד יותר.

אחת המדינות שקיבלו פטור מהסנקציות על איראן היא קוריאה הדרומית, כך אומר גורם בממשלת סיאול. לדבריו, ארה"ב נתנה לקוריאה הדרומית אישור להמשיך לעשות עסקים במעורבות הבנק המרכזי של איראן. 
 
מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו הדגיש אתמול בריאיון לרשת "פוקס": "אלו הסנקציות הקשות ביותר שהוטלו על איראן אי פעם". הוא הדגיש: "הסנקציות מונעות מנותנת החסות הגדולה ביותר בעולם לטרוריסטים את היכולת לעשות דברים שעשו בשבועות האחרונים, כמו ניסיון ההתנקשות בלב אירופה. הפחתנו את יצוא הנפט האיראני במיליון חביות ליום, וזה עוד יירד".
 
בד בבד, אלפי איראנים צעדו אתמול בבוקר במצעד לציון יום השנה ה־39 להשתלטות על השגרירות האמריקנית בטהרן ב־1979. המפגינים הגיעו למבנה שאכלס את השגרירות וקראו ססמאות נגד ארה"ב וישראל. הפגנות דומות התקיימו בערים נוספות במדינה. מפקד משמרות המהפכה, הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי, פנה אל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ודרש: "אל תאיים על איראן".

ג'עפרי. "תבוסות מתמשכות של ארה"ב". צילום: רויטרס


המצעד בטהרן, אתמול. מציינים 39 שנה להשתלטות על שגרירות ארה"ב. צילום: AFP

 

בכנס בטהרן אמר ג'עפרי: "זעקות כאב החיילים האמריקנים המפוחדים במדבר טבאס, כמו גם חבריהם הבריטים ממימי המפרץ הפרסי, עדיין מהדהדות". בפנייה לטראמפ אמר: "אתה יודע מה מספר החיילים המתאבדים בשל התסכול והפחד בחזיתות הצבאיות. אל תאיים על איראן בתקיפה צבאית. עברו 40 שנה מאז המהפכה. שנים אלה מצביעות על התבוסות המתמשכות של ארה"ב בעימות עם הנחישות האיראנית, שכן האמריקנים ובני בריתם באזור בחנו את כל החזיתות נגד האיראנים, בהן הביטחונית, ההגנתית, התרבותית והמדינית - והובסו בכולן".