תחת אבטחה כבדה ביותר נפתח אתמול בבית המשפט הפדרלי בניו יורק משפטו של חואקין "אל צ'אפו" גוזמן, ברון סמים מקסיקני שעמד בראש אחד הקרטלים המסוכנים ביותר בעולם, המואשם בהברחת קוקאין לארה"ב ובאחריות לסדרה ארוכה של מעשי רצח. 
 
נגד גוזמן (61), שהוסגר ממקסיקו בתחילת השנה שעברה, יש 17 סעיפי אישום, בהם עמידה בראש ארגון פשיעה, הברחת יותר מ־155 טון של קוקאין וסמים נוספים בשווי 14 מיליארד דולר לארה"ב ומתן הוראות לביצוע מעשי רצח בערים שונות בארה"ב. אם יורשע, הוא צפוי לבלות את שארית חייו בכלא שמור ביותר בארה"ב. 
 
המשפט, שצפוי להימשך לפחות ארבעה חודשים ועלותו נאמדת ב־50 מיליון דולר, נערך בתנאי אבטחה מוקפדים במיוחד. כל אזור בית המשפט הפך למתחם מבוצר המאובטח על ידי שוטרים חמושים, גלאי מתכות וכלבי גישוש מיומנים באיתור כלי נשק וחומרי נפץ. במהלך  הדיונים המוקדמים לקראת המשפט סגרה המשטרה את גשר ברוקלין בשעת העומס כדי להעביר את גוזמן בשיירה מאובטחת ממתקן הכליאה לבית המשפט, אולם נראה כי בשל משך המשפט ייתכן שהוא יועבר למיקום קרוב לבית המשפט או שיוטס לשם במסוק. 
 

זהותם של כל 12 המושבעים נשמרת בסודיות מוחלטת והם מקבלים ליווי צמוד של סוכנות המרשלים. גם שמותיהם של עדי התביעה הוסתרו במסמכי בית המשפט והם מוחזקים במעצר מונע או בתוכנית להגנת עדים. השופט בריאן קוגן הסכים לצעדי האבטחה הנוקשים נוכח טענת התביעה כי הקרטל בראשותו של ברון הסמים "מפעיל מחסלים שביצעו מאות מעשי אלימות, כולל רצח, תקיפות וחטיפות".

אל צ'אפו בורח מבית הכלא במקסיקו. צילום מסך
אל צ'אפו בורח מבית הכלא במקסיקו. צילום מסך

 
צוות ההגנה של גוזמן טען כי נגרמת פגיעה בזכויותיו כי סגירת כבישים עמוסים במנהטן תערער את היכולת לקיים משפט צודק בעקבות  הזעם הציבורי על כך. גוזמן טוען כי האיסור החל עליו לקיים שיחות עם רעייתו, מלכת יופי לשעבר - אמה קורונל, מונע ממנו לארגן תשלום לעורכי הדין שלו, ומנגד הואשם כי העביר מסרים לאשתו בפגישותיו עם בנותיו הקטנות.
 
גוזמן, שקיבל את הכינוי "אל צ'אפו" ("הקטן")בשל קומתו הנמוכה, נכנס לעסקי הסמים עוד בשנות השמונים במסגרת קרטל גואדלחרה. בשנת 1989, כאשר אזורי הפעילות של הקרטל פוצלו בעקבות מעצרו של מנהיג הארגון, קיבל גוזמן את השליטה על קרטל סינלואה. תחת שלטונו הפך הקרטל לאחד החזקים ביותר בעולם, וגוזמן עצמו – שמאז חיסולו של פבלו אסקובר בקולומביה ב־1993 נחשב לברון הסמים החשוב בעולם - הופיע ברשימת האנשים העשירים בעולם, לפי המגזין "פורבס", עם הון של יותר ממיליארד דולר. 
 
בין השאר הוא שלט על חלק הארי של הברחות הקוקאין, המריחואנה והמת' לתוך ארצות הברית וגם פעל במרבית מדינות אמריקה הלטינית ואף באוסטרליה, באירופה ובמערב אפריקה. סוכנים פדרליים אמריקאים סיפרו כי הקרטל הפעיל צוללות, ספינות, מטוסים וקרונות רכבות ואף בנה רשת של מנהרות תת־קרקעיות מתחת לגבול עם ארה"ב.
 
בשנת 1993 נלכד אל צ'אפו בגבול גוואטמלה וריצה מאסר בכלא מאובטח, אולם לאחר שמונה שנים הצליח להימלט כשהתחבא בתוך עגלת כביסה, אחרי ששיחד את השומרים. המצוד בעקבותיו נמשך 13 שנה, עד אשר בפברואר 2014 נעצר בבית מלון בעיר מזטלן במבצע של הצי המקסיקני בסיוע סוכנים אמריקאים.
 

ביולי 2015 שוב הצליח גוזמן לברוח - דרך מנהרה באורך של כקילומטר וחצי שנחפרה מתא המקלחת בכלא עד לאתר בנייה מעבר לכתליו. הפעם נמשך המרדף אחריו חצי שנה בלבד עד שגוזמן נלכד פעם נוספת, אחרי שהרשויות הצליחו לאתר אותו בעת שנפגש במקום מסתור עם השחקן והבמאי שון פן, שבא לראיין אותו עבור המגזין "רולינג סטון" לאור אפשרות שהסתמנה להפיק סרט על חייו. בעקבות זאת הוכנס גוזמן למעצר מאובטח ביותר, עד שהוסגר לארה"ב בתחילת 2017.