מערכת היחסים הבעייתית של ישראל עם האו״ם ומוסדותיו, ובעיקר עם אונסק״ו, רשמה אתמול שפל חדש, כאשר בארגון ציינו את יום השואה הבינלאומי – בלי נציגות ישראלית. כבכל שנה ציין ארגון האו״ם לחינוך, תרבות ומדע את יום השואה הבינלאומי, יום שחרור מחנה אושוויץ, באירוע מיוחד במשכנו בפריז. האולם היה מלא מפה לפה ביהודים, אך גם בדיפלומטים של מדינות החברות בארגון.
 
 באירוע, ששודר בפייסבוק ל־250 התכנסויות ברחבי העולם, כולל במדינות מוסלמיות, צוינו שמותיהם של כל הגופים שעמדו מאחוריו ומאחורי הפרויקטים שהוצגו בו, בהם הקונגרס היהודי העולמי, מוזיאון השואה בארה"ב, המכון להיסטוריה היהודית בפולין ועוד. רק שם אחד נעדר מהרשימה בפעם הראשונה, זה של מדינת ישראל, שעזבה בסוף השנה שעברה את אונסק״ו יחד עם ארה״ב. שום נציג ישראלי, אפילו בלתי רשמי, לא הפגין נוכחות באירוע. מנכ״לית אונסק״ו אודרי אזולאי אמרה ל״מעריב״ כי ההיעדרות ישראל מצערת ומעציבה אותה מאוד.
 
באירוע סיפרה אזולאי על הפעילות הנמרצת של אונסק״ו בעת האחרונה להנחלת תודעת השואה ולמלחמה באנטישמיות, ונשיא אתר הזיכרון לשואה בפריז הברון אריק דה רוטשילד  הזכיר את עלייתן של תנועות קיצוניות המעודדות את האנטישמיות באירופה. רב נשא תפילת ״אל מלא רחמים״ ואמר קדיש לזכר הנספים. בסיומו של האירוע הניפו כל המשתתפים והקהל כרזות כחולות שנרשם בהן באנגלית ״אנו זוכרים״.
 

במרכז האירוע עמדה הקרנת הסרט החדש ״מי יכתוב את ההיסטוריה שלנו״ בבימויה של רוברטה גרוסמן, המתבסס על ארכיון גטו ורשה. את הסרט הפיקה ננסי ספילברג, אחותו של הבמאי סטיבן ספילברג.