הוועידה הבינלאומית לביטחון במזרח התיכון שנפתחה אמש בוורשה בעיצומה. מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, אמר היום (חמישי) בנאומו בפתח פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אין דרך להשיג יציבות ושלום במזרח התיכון בלי להתעמת עם איראן". 



במהלך הכנס התייחס מזכיר המדינה לאתגרים במזרח התיכון והביע את שביעות רצונו מהנוכחות הישראלית-ערבית המשותפת. "אנחנו שמחים לראות כל כך הרבה מדינות כאן. זה כינוס היסטורי ומגוון שמראה את האתגרים שאיתם אנחנו מתמודדים. הכינוס אתמול היה יוצא דופן - מנהיגים ערבים וישראלים חלקו ארוחת ערב והחליפו עמדות. ארה"ב מחפשת דרכים חדשות לפתור בעיות ישנות", אמר פומפאו.



במהלך הכינוס במליאת הוועידה ישב נתניהו לצד שר החוץ של תימן. שר המדינה לענייני חוץ הסעודי עאדל אל ג'ובר אמר לשליח מעריב בוורשה כי הוא איננו חושב שייפגש אישית במהלך הוועידה עם ראש הממשלה נתניהו אבל עצם ההתכנסות המשותפת של הוועידה היא אירוע חשוב. כמו כן, ג'ראד קושנר אמור להציג בפני באי הוועידה בדלתיים סגורות את התקדמות תכנית השלום האמריקאית.



נתניהו ופומפאו בוועידה. צילום: עמוס בן גרשום, לע"צ



רה"מ נתניהו אמר בפתח פגישתו עם פומפאו: "אני רוצה להודות למזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו וסגן הנשיא מייק פנס מממשל טראמפ, על ארגון ועידה יוצאת מן הכלל. אתמול הייתה נקודת מפנה היסטורית. באולם, בהשתתפות כ-60 שרי חוץ ונציגים של עשרות ממשלות, ראש ממשלה ישראלי ושרי חוץ של מדינות ערביות מובילות עמדו יחד ודיברו בעוצמה, בהירות ואחדות בלתי רגילה נגד האיום המשותף מצד המשטר האיראני". 

עוד הוסיף נתניהו: "זה מציין שינוי והבנה חשובה של מה שמאיים על העתיד שלנו ומה שעלינו לעשות כדי להבטיח את העתיד ואת האפשרויות לשיתוף פעולה שהן מעבר לביטחון ונוגעות לכל תחום בחיים של העמים במזרח התיכון. זה קרה כאן בוורשה והמסקנה העיקרית שלי היא שיש להמשיך את זה בצורות ובדרכים אחרות למען אותה המטרה. אני רוצה להודות לך על כך, המזכיר פומפאו, על שעשית זאת - זה חשוב". 

כזכור, נתניהו נפגש אתמול עם שר החוץ של עומאן יוסף בן עלאוי בוורשה, לקראת הוועידה הבינלאומית לביטחון במזרח התיכון, שנפתחה אמש בעיר. "רבים הולכים בעקבותיכם", אמר נתניהו לבן עלאוי. הוועידה, שלפי הצהרות קודמות של ארה"ב נועדה ליצור קואליציה נגד איראן ופעילותה באזור, נפתחה אמש בנאומיהם של נשיא פולין אנדז’י דודה ואורחו סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, בסעודת ערב שערך הנשיא הפולני לכבוד ראשי המשלחות בארמון מלכי פולין.
 
בוועידה, ששמה המפורש של איראן נמחק מהנושאים שיידונו בה באופן רשמי, משתתפים נציגים של כ־60 מדינות, בהם נתניהו, שר המדינה לענייני חוץ של סעודיה ושרי החוץ של בחריין, תימן, ירדן, כוויית, מרוקו, עומאן ונסיכויות המפרץ. המדינות המערביות של האיחוד האירופי מיוצגות בוועידה בדרגים זוטרים יותר, של מנהלים מדיניים של משרדי החוץ, והאיחוד האירופי עצמו על ידי תת־המזכיר לעניינים הבינלאומיים.

 
נתניהו, שהקדים את בואו לוורשה לשעות הבוקר אתמול, נועד לפנות ערב עם בן עלאוי ובפתח הפגישה אמר לו: "אני שמח לפגוש אותך שוב. ההחלטה האמיצה של הסולטן קאבוס להזמין אותי לבקר בעומאן מביאה לשינוי בעולם. היא סוללת את הדרך לרבים אחרים לעשות את מה שאתה אמרת - לא להיות תקוע בעבר אלא להתקדם אל העתיד. רבים הולכים בעקבותיכם, גם כאלה שנמצאים כאן היום בוועידה".
 
שר החוץ של עומאן השיב לו: "זהו חזון חדש וחשוב לעתיד. האנשים במזרח התיכון סבלו רבות כי הם נותרו בעבר. זהו עידן חדש למען העתיד ולמען שגשוג לכל העמים". עם זאת, אותו חזון חדש עדיין מוגבל. ההצהרות נאמרו רק למצלמות, אך בלי מעורבות של התקשורת, שלא זומנה ולא ידעה מראש על הפגישה, כולל העיתונאים הנלווים לראש הממשלה.
 
ראש הממשלה אמר לאחר הפגישה, בשיחה עם הכתבים שפגשו אותו ברחוב בוורשה המושלגת, כי בשיחה עם שר החוץ של עומאן נדונו "צעדים נוספים שאפשר לעשות עם מדינות נוספות כדי לקדם אינטרסים משותפים". לדבריו, הוא ייפגש עם נציגי 60 מדינות שונות "לא בסתר ולא בהיחבא. זה מפגש עם נציגי מדינות ערביות מובילות, שחושבות יחד עם ישראל איך לקדם את האינטרס המשותף של מאבק נגד איראן".מקורות מדיניים לא הוציאו מכלל אפשרות פגישות בארבע עיניים עם נציגים ערבים נוספים, מעבר לפגישות הנימוסים והנאומים הצפויים במהלך הוועידה, שתימשך יום אחד בלבד.
 
הפגישה שנועדה לנתניהו אתמול עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו נדחתה להבוקר, במהלך הוועידה. פומפאו ועמיתו הפולני יאצק צ’אפוטוביץ, יושבי ראש הוועידה, פרסמו הודעה משותפת, שבה מוזכרות סוריה ותימן כנושאי הדיון, לצד ההתקדמות בתהליך השלום הישראלי־פלסטיני. זאת אף שנתניהו הנמיך את הציפיות לגבי האפשרות שארה"ב תעלה את הנושא בהרחבה, על אף נוכחותו של ג’ארד קושנר, יועצו וחתנו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. 
 
הרשות הפלסטינית, כמו רוסיה, סין וכמובן איראן - מחרימות את הוועידה. איראן אינה מוזכרת בהודעה המשותפת אלא בעקיפין, באמצעות נושאים כמו איום הטילים הבליסטיים, הסייבר והטרור. המארחים הפולנים רואים בוועידה צעד חשוב במסגרת מאמציהם להתקרב לוושינגטון ולשפר את מעמדה של פולין בנאט"ו ובאיחוד האירופי. עם זאת, בוורשה מדגישים כי כמו האיחוד האירופי, גם פולין תומכת בהמשך הסכם הגרעין עם איראן.