פרשת הצוללות: האתר Handelsblatt מדווח כי התובע הכללי בגרמניה החליט היום (שני) על פתיחה בחקירת מכירת הצוללות לישראל. על פי הדיווח, החקירה תתמקד בשאלה האם במסגרת המכירה ניתן שוחד למי מהמעורבים, וכי התקבלה בקשה לעזרה משפטית מצד ישראל לשלטונות בגרמניה.



בדיווח צוין כי האחראי על החקירה בגרמניה יהיה משרד התובע בעיר בוכום, המומחה לחקירות העוסקות בחשדות לשחיתות כלכלית. על פי האתר, חקירת המקרה היא "חומר נפץ פוליטי", שכן גרמניה נושאת בשליש מעלות הצוללת בעקבות "חוב היסטורי" לביטחונה של ישראל, ובין שתי המדינות שוררת מערכת יחסים מיוחדת. 



על פי הכתוב בדיווח, תאגיד "טיסנקרופ" שמייצר את הצוללות שרכשה ישראל לא הגיב על ההחלטה לפתיחה בחקירה.



כזכור, פרשת הצוללות שבה לכותרות בימים האחרונים בעקבות גילויים חדשים באשר להחזקת מניות של ראש הממשלה בנימין נתניהו בחברה שקיימה קשרים עסקיים עם טיסנקרופ, כמו גם החלטתו של עד המדינה, מיקי גנור, לחזור בו מגרסתו. על פי דיווחים, הפרקליטות שוקלת לפתוח בחקירה פלילית כנגד נתניהו בעקבות הגילויים החדשים, לפיהן נתניהו ובן דודו מלקיבוסקי החזיקו במניות של חברת סידריפט", שהיתה ספק של חברת "גרפטק", שהיתה ספקית של תאגיד תיסנקרופ. על פי הטענות, כשמכר את המניות לבן דודו, הרוויח נתניהו 16 מיליון שקלים. 

פרשת הצוללות מסתעפת. ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: רויטרס
מיקי גנור בהארכת המעצר. צילום: פלאש 90

 
אמש האריכה נשיאת בית משפט השלום בראשון לציון, השופטת עינת רון, את מעצרו של גנור בחמישה ימים. כזכור, מעצרו של גנור, החשוד בשורה של עבירות חמורות לרבות מתן שוחד הלבנת הון ושיבוש הליכי חקירה, הוארך בפעם הראשונה ביום רביעי שעבר, בבית משפט השלום ועל החלטה זו הגישו פרקליטיו עורכי הדין בועז בן צור ומאיר ארנפלד ערעור לבית המשפט המחוזי במרכז, שאכן קיבל את הערעור והורה לשחררו למעצר בית.
אלא, שלבקשת המשטרה עיכב בית המשפט את השחרור, ופרקליטות המדינה הגישה בשישי האחרון ערעור לעליון, בו ביקשה להשאיר את גנור במעצר. שופט העליון מני מזוז החליט לקבל את הערעור וציין בהרחבה כי נסיבות מסירת גרסתו החדשה של גנור מחייבות חקירה, תוך שהוא שוהה במעצר זאת מאחר וקיים חשד לשיבוש הליכי משפט. 
 
 כזכור, עם סיום חקירתה בפרשת הצוללות (תיק 3000), העבירה המשטרה לפרקליטות וליועמ"ש את הממצאים מהן עולה כי התגבשה תשתית ראייתית לכאורה כנגד מפקד חיל הים לשעבר אלוף במיל' אליעזר צייני מרום בגין שוחד מרמה והפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע, הלבנות הון ועבירות מע"מ. נגד תת אלוף אבריאל בר יוסף ממלא מקום ראש המל"ל לשעבר, בגין עבירות שוחד, מרמה, הפרת אמונים וקשירת קשר לביצוע פשע. נגד תת אלוף שי ברוש התגבשה תשתיית ראייתית לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים וקשירת קשר לביצוע פשע. נגד עורך דין דוד שמרון, מקורבו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התגבשה תשתית ראייתית לעבירות של תיווך בשוחד ונגד השר לשעבר מודי זנדברג בגין עבירות שוחד. נגד עורך דין יצחק מולכו לא נתגבשה תשתית ראייתית.
במסגרת חקירת הפרשה מסר גנור למעלה מ-50 עדויות לחוקרי היאל"כ, ורק לאחר שסיים את עדותו החלו במשטרה לבצע מעצרים ולחקור מעורבים בפרשה. כאמור, עם תום החקירה החליטו במשטרה להעביר את התיק לפרקליטות וליועץ המשפטי לממשלה עם המלצה להגיש כתבי אישום כנגד מספר מעורבים מרכזיים.