אתמול בערב נפתח הרמדאן, חודש הצום בקרב המוסלמים, שיימשך בין 29 ל־30 ימים. חודש הרמדאן הוא החודש התשיעי מבין 12 חודשי השנה המוסלמית, שהיא שנת ירח. בחודש זה חלה מצוות הצום, שהיא אחת מחמשת עמודי האסלאם.

העובדה שהלוח המוסלמי מבוסס על שנת הירח פירושה שהחודשים והמועדים נעים בין עונות השנה לאורך השנים. השנה, 1440 להגירת הנביא מוחמד מהעיר מכה למדינה, חל הרמדאן בתקופה שבה הימים חמים וארוכים יותר. תחילת הצום היא ב־4:15 לפנות בוקר והפסקת הצום היא סמוך ל־19:45. עם התקדמות החודש, יום הצום מתארך.
 
עבור המוסלמים זהו חודש של התבוננות פנימית, התקרבות לאל, צניעות ואיפוק, כפרה על עוונות, עשיית מעשי חסד והזדהות עם הרעב והקושי, מנת חלקם של עניים או בעלי מצוקה שאין להם מה לאכול. הייחוד העיקרי של חודש הרמדאן באסלאם הוא הצום, שמשמעו לא רק איסור אכילה ושתייה שמקיימים המוסלמים בכל יום של חודש הרמדאן, מעלות השחר ועד השקיעה, אלא גם האיסור שחל על עישון וקיום יחסי מין במהלך יום הצום. בצום הרמדאן חייב כל מוסלמי בוגר, גברים ונשים כאחד. פטורים מהצום חולים, נוסעים ונשים בזמן הווסת. אלה חייבים להשלים את ימי הצום שהחסירו במועד מאוחר יותר או לתרום לצדקה במקרה שאינם יכולים לצום כלל.
 
בסוף היום, לאחר שקיעת השמש, נאכלת ארוחה חגיגית שנקראת איפטאר. במהלך החודש נוהגים הסונים להאריך את תפילת הלילה לתפילה הנקראת “תראוויח”, שבסופה מסיימים את קריאת הקוראן. בלילות האחרונים של הרמדאן נשארים מוסלמים רבים במסגדים על מנת לקבל את “לילת אל־קאדר”, הלילה שבו על פי האמונה נפתחים שערי הרקיע לתפילתם, והם מקווים שכל בקשותיהם יתקבלו. החודש מסתיים בעיד אל־פיטר, הנחגג במשך שלושה ימים בארוחות חגיגיות, ביקורים אצל קרובי משפחה והענקת מתנות. 

מתקפה חזיתית

סבב הלחימה האחרון עם עזה כיכב אתמול בכותרות הראשיות של האתרים והעיתונים הפלסטיניים. אתר חמאס “א־ריסאלה” בחר להבליט שביומיים האחרונים, עד כתיבת שורות אלה, נהרגו תשעה פלסטינים ועוד 50 נפצעו. בנוסף, הבליט הביטאון את העובדה ש”רצועת עזה תומכת בהתנגדות”. בסוכנות “מען” בחרו בכותרת המצביעה על חיסולם של שני אנשי הג’יהאד האסלאמי ממזרח לשג’אעיה על ידי חיל האוויר הישראלי. בנוסף, הבליטו את ההערכות כי “הרגיעה לא נראית באופק”.
 
במאמר המערכת של עיתון “אל־קודס” המזרח־ירושלמי נכתב כי “התוקפנות הישראלית על רצועת עזה באה במסגרת ניסיון ההכנעה של הכיבוש לא רק את הרצועה, אלא גם את הגדה המערבית וירושלים, במסגרת עסקת המאה שמטרתה להקים מדינה פלסטינית ברצועת עזה ולהותיר את הגדה המערבית וירושלים תחת שליטת הכיבוש. יש לסלק את הכיבוש הארוך והאחרון בעולם, ועל הקהילה הבינלאומית לפעול נגד הכיבוש והתוקפנות ההולכת וגדלה שלו”.
 
ב”אל־חיאת אל־ג’דידה”, המקורב לרשות הפלסטינית, בחרו לפרסם את תמונתה של הפעוטה סיבא אבו עראר, בת ה־14 חודשים, שנהרגה לדיווחי הפלסטינים מתקיפת חיל האוויר יחד עם אמה פלסטין (37). בנוסף, הבליטו את הגינוי של יו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן של “התוקפנות הישראלית” ברצועת עזה, ואת דבריו כי “השהידים, הפצועים והאסירים שלנו הם קו אדום”. 
 
הכותרת הראשית של עיתון “אל־איאם” הייתה “חמישה שהידים ועשרות פצועים בתוקפנות הישראלית המסלימה על הרצועה”, לצד תמונות של בניין מופגז ונשים בוכות בהלוויית ראיד אבו טיר, שנורה למוות במהלך צעדות השיבה. גם עיתון זה הבליט את דבריו של אבו מאזן, ש”העם שלנו דוחה את עסקת המאה”, ואת הקשר בין ההסלמה בדרום לבין העברת התוכנית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.