המועמד לתפקיד מזכיר ההגנה החדש של ארצות הברית, מארק אפסר, אמר היום (שלישי) כי טורקיה אינה יכולה להחזיק גם בסוללות ההגנה האווירית S-400 מתוצרת רוסיה וגם ב- F35 - מטוס הקרב החמקן מתוצרת חברת לוקהיד מרטין האמריקאית. דבריו של המועמד מגיעים בתגובה לדבריו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שאמר הבוקר כי סוללות ההגנה האווירית S-400 מתוצרת רוסיה ייפרשו בארצו באפריל 2020 ובהמשך לאיומיה של ארה"ב שלא לספק לטורקיה את הציוד הדרוש למטוסי ה-F-35.



לפני שלושה ימים דווח כי משלוח נוסף של חלקי מערכת ההגנה האווירית מתוצרת רוסית S-400 הגיע לבסיס חיל האוויר הטורקי "מורטד" שבמחוז אנקרה. חלקים ראשונים של המערכת כבר הגיעו יום לפני לטורקיה, במסגרת העסקה שעומדת במוקד העימות בין אנקרה לוושינגטון מזה זמן רב.



במרץ האחרון פורסם בסוכנות הידיעות רויטרס כי ארצות הברית עשויה להקפיא את ההכנות להעביר לטורקיה מטוסי F-35, כך אמרו גורמים בפנטגון. ארה"ב הבהירה לטורקיה כי היא לא מוכנה לאפשר מצב בו לאנקרה יהיו גם את מערכת ה-S400 וגם את מטוסי ה-F-35. "ה-S400 הוא מחשב, ה-F-35 הוא מחשב. אתה לא מחבר את המחשב שלך לזה של היריב שלך, וזה למעשה מה שנעשה", אמרה קייטי ווילברגר, עוזרת שר ההגנה לנושאי ביטחון בינלאומי, לרויטרס.



למרות שטרם התקבלה החלטה בנושא, גורמים בממשל אישרו שארצות הברית שוקלת לעצור את העסקה עם טורקיה. "יש החלטות שעולות באופן קבוע לגבי דברים שנשלחים לטורקיה לקראת אפשרות שהם יקבלו מטוסים", אמרה ווילברגר, והוסיפה שיש הרבה דברים שיכולים להיעצר על מנת להבהיר שאנחנו רציניים בדרישה שלנו".עם זאת, גורם נוסף בממשל אמר כי אחד הצעדים שארה"ב יכולה לנקוט מול טורקיה היא מציאת חלופה למפעל שיפוץ מנועי ה-F-35 שנמצא במדינה, ככל הנראה באחת ממדינות מערב אירופה. גורמים רבים בממשל האמריקאי חוששים שטורקיה מתרחקת מנאט"ו ומביטים בדאגה על היחסים המשופרים שלה עם רוסיה. הרעיון שקבלנים או גורמים בממשלה הרוסית יסתובבו בבסיסים צבאיים בהם נמצאים המטוסים היא משהו מתקבל על הדעת בארצות הברית.