יקי דיין, לשעבר הקונסול בלוס אנג'לס, שוחח עם ניסים משעל וגיא פלג בתכניתם ב-103FM על הבחירות בארה"ב, והבהיר כי על אף "שאנחנו צפויים לתרחישים רבים, נראה שביידן יהיה הנשיא". דיין התייחס לעתירותיו של טראמפ לבית המשפט וקריאותיו לעצור את ספירת הקולות ואמר: "איפה נשמע שנשיא מבקש לעצור ספירה באמצע? מאוד קשה להכריע בחירות בבית משפט".

גיא: מה אתה שומע על ספירת הקולות?
"כל מי שחשב שטראמפ זה המפלגה הרפובליקנית ולהפך, שיש איחוד מלא ומוחלט בין השניים שמע ביום האחרון לפחות שיש לא מעט רפובליקנים שלא חושבים כמו טראמפ. ראינו את זה מההופעה שטראמפ אמר שגונבים לי את הבחירות ואני אלך לביהמ"ש וביקש מפנס לדבר ופנס לא אמר על זה מילה".

הנשיא דונלד טראמפ טוען להונאה בבחירות. צילום: רויטרס

ניסים: יש כנראה ראיות שהיו זיופים? זה לא פעם ראשונה.
"הראיות לא בידיי, לא שמעתי. זיופים זה בחירות באמת יוצאות דופן צריך לדעת והישראלים צריכים לדעת שהאמריקנים תמיד מצביעים בדואר בכל מערכת בחירות והפעם בגלל הקורונה הצביעו יותר בדואר מאשר אי פעם. זה נכון אבל עדיין הזיופים שמתגלים בהצבעה בדואר שנגד זה יוצא טראמפ הם כל כך מזעריים ומינוריים. בקולורדו שם כבר שבע מערכות בחירות אפשר להצביע בדואר, התגלו עד היום מכל ההצבעות בדואר תשע הצבעות שלא היו ראויות. ככה שאני לא יודע לאן לוקחים את זה ויכול להיות שייקחו את זה לבתי המשפט".

ניסים: הכריזו על זה כבר.
"טרמאפ הכריז על זה וכריסטי יצא נגד זה, מושל ניו ג'רזי לשעבר, אנשים אחרים במפלגה הרפובליקנית אמרו 'בואו ניתן לספירה להתקיים', איפה נשמע שנשיא מבקש לעצור ספירה באמצע? זה באמת לא נשמע מעולם. אתה יכול לקחת לביהמ"ש ולהתלונן ויכול להיות שילכו כי כבר היו 300 עתירות בבתי משפט, כולל בבתי משפט פדרליים, כולל בית המשפט העליון שם טראמפ מינה את השופטת ויש לו רוב ועד כה כל הפסיקות היו לטובת הדמוקרטים. להכריע בחירות בבית משפט זה משהו שמאוד קשה".

ניסים: זה היה בעבר.
"בשנת 2000 הלכו לביהמ"ש העליון לספירה מחודשת והייתה ואפשר לבקש כשיש פערים קטנים. יש את התאריך של ה-20 בינואר על פי החוקה האמריקנית משביעים נשיא, או את ביידן או את טראמפ".

ניסים: אם לא?
"יוכרע, חייבים, אין לא יוכרע. זה על פי החוקה האמריקנית אין שום בית משפט שימנע את ההליך הזה בחוקה. לכן יכול להיות שטראמפ ייקח את ביידן לבתי המשפט, אני לא ראיתי בית משפט שפוסק בניגוד להחלטת העם ומדברים עכשיו על 20 אלף קולות בוויסקונסין ומעט קולות במישיגן, זה לא דבר לא שכיח בפוליטיקה האמריקנית שהבחירות מוכרעות על חודם של כמה אלפי קולות וזה מה שקרה הפעם. עדיין צריך לחכות לנבאדה שעדיין לא הכריעה אבל אם נבאדה הולכת אל ביידן, לביידן יש 270 אלקטורים וזה המספר הנחוץ לנשיא".

ניסים: בינתיים אין.
"נכון".

ניסים: אם בתי המשפט יעצרו את הספירה.
"למה שיעצרו את הספירה? ספירה מחודשת זה בסדר, אפשר לבקש במדינות מסוימות ולא בכל מדינה כי זה מורכב. יכול להיות שיעשו ספירה מחודשת אבל נכון למה שמסתמן, אנחנו הולכים לכל מיני תרחישים משפטיים אבל ככל הנראה זה שביידן יהיה הנשיא הבא".

גיא: עד כמה המצב ברחוב נפיץ? חשש מאלימות?
"יש חשש כזה במיוחד אחרי שטראמפ יצא ואמר 'גנבו לנו את הבחירות וזייפו את הבחירות', בכלל היה חשש גדול אבל אנחנו רואים שטראמפ והמפלגה הרפובליקנית - אין זהות מוחלטת, לא מעט בכירים במפלגה מנסים להרגיע את האווירה. אבל אתם צודקים שאמריקה מפולגת ומשוסעת יותר מאי פעם, גם ברמה הסוציולוגית שאנחנו רואים אנשים שגרים בערים שמצביעים אחרת מאנשים שגרים באזורים חקלאיים; נשים שמצביעות שונה לגמרי מגברים; אנשים שחושבים שהקורונה זה הכי חשוב ואנשים שחושבים שהכלכלה זה דבר יותר חשוב. אמריקה מפולגת לגמרי והאתגר העיקרי שיהיה לנשיא הבא זה לאחד במיוחד, ככל הנראה הסנאט יישאר בשליטה רפובליקנית ואם יהיה נשיא דמוקרטי וסנאט רפובליקני הוא יצטרך ללמוד לעבוד עם הרפובליקנים ולאחד את אמריקה אחרת יהיה לו מאוד קשה להעביר החלטות וחקיקות, הוא יהיה נשיא חסר עוצמה וכוח. ולכן האתגר הראשון שיהיה לנשיא זה לאחד את אמריקה שמפולגת ומשוסעת".