לקראת תום כהונתו, הנשיא דונלד טראמפ עדיין נאחז בכעס ותסכל על הרפובליקנים שהוא מאמין שנטשו אותו. הוא עדיין ממשיך להתעקש בפני סביבתו שהוא אכן ניצח בבחירות שהפסיד.

הבוקר (רביעי) מדווח העיתון 'וול סטריט ג'ורנל' כי טראמפ שוקל להקים מפלגה חדשה שתצטרף למפה הפוליטית המוכרת בארה"ב. המפלגה החדשה צפויה להיקרא "הפטריוטים", וטרם ברור עד כמה רציני בעניין הנשיא, שהעביר את הימים האחרונים בעיקר בשיחות עם מקורבים ובכירים במפלגה הרפובליקנית, לרבות מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל, אשר רק אתמול אמר כי טראמפ אשם במהומות בגבעת הקפיטול לאחר שהסית את אלפי תומכיו.

כבר לאחר היוודע תוצאות הבחירות לנשיאות לפני למעלה מחודשיים התפרסם כי טראמפ מעוניין להתמודד שוב על התפקיד בעוד ארבע שנים. לאחר מהומות ה-6 בינואר ניכר כי רבים במפלגה הרפובליקנית קצו בנשיא, וכי סביר שלא יתמכו במועמדותו המחודשת לתפקיד בשנית. 

טראמפ נמצא במצב רוח רע כבר כמה ימים, ועל פי הדיווחים איבד את העניין כל העניין באלמנט ה"שואו" של תפקיד הנשיאות, שאותו כל כך אהב לאורך ארבע השנים האחרונות, ושהפכו אותו להיות אחד הנשיאים האקסצנטריים ויוצאי הדופן שהכירה ארה"ב. לצד זאת, הנשיא מעודד מהעובדה שהקהל בטקס ההשבעה של מחליפו יהיה קטן יחסית, בשל נגיף הקורונה.

טראמפ לא עזב את הבית הלבן בימים אחרונים, ולא נראה בציבור זה כשבוע, מאז התבטא בנושא הפריצה לגבעת הקפיטול ב-6 בינואר. אתמול התפרסם סרטון שצילם ובו הוא התהדר במספר הישגים שבעזרתם יבקש להגדיר את ממשלו מבחינה היסטורית. בדבריו התייחס בהרבה להישגים המדיניים שהשיג ממשלו במזרח התיכון. בניגוד לרוב קודמיו בתפקיד, לא נקבע נאום פרידה מסודר.

טראמפ מגנה את המהומות האלימות בקפיטול בוושינגטון (צילום: רויטרס)

הנשיא היוצא, התייחס בהודעתו המוקלטת ל"ממשל החדש", אך סירב להתייחס למחליפו, הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן.  בין השאר אמר כי הוא "מקווה שהממשל החדש יצליח להוביל את אמריקה בהצלחה, מאחל להם מזל והרבה הצלחה". על פי הפרסומים הרשמיים, לוח הזמנים של הנשיא עמוס מבוקר עד ערב, אך על פי הדיווחים בוטלו מרבית פגישותיו ושיחותיו הרשמיות. גם בדיון האחרון שהיה אמור להשתתף בו עם צוות הקורונה שלו צפוי סגן הנשיא מייק פנס להחליפו.

ביומו האחרון בתפקיד צפוי טראמפ לחתום על שורה ארוכה של חנינות ואף עשוי לחתום של מקבץ פקודות ביצוע חדשות, כך על פי גורמים בבית הלבן. בין השאר העניק הנשיא היוצא חנינה לסטיב באנון, יועצו לשעבר שהורשע בהונאה בפרשת שחיתות הקשורה במימון הקמת החומה בגבול עם מקסיקו. גם אליוט ברוידי, תומך נלהב של טראמפ אשר הורשע בקשירת קשר, קיבל חנינה. עוד דווח כי טראמפ לא צפוי להעניק חנינה לו או לבני משפחתו ולרודי ג'וליאני.

לצד הכעס והתסכול של טראמפ מתוצאות הבחירות, הרי שההצבעה בשבוע שעבר על הדחתו בבית הנבחרים הייתה כנראה יותר מדי עבורו. כבר בשבוע שעבר מתח טראמפ ביקורת על הכוונה להחליפו, זאת בצל העובדה כי כלל הרשתות החברתיות הגדולות חסמו את חשבונותיו ובכך למעשה פגעו משמעותית ביכולת הביטוי שלו ודרך התקשורת שלו עם העם. הנשיא טראמפ כועס על העניין במיוחד, משום שהוא רואה בצעד הזה את דרכה של ה"דיפ סטייט" לחבל במורשתו.

שלשום יצאו מספר משאיות הובלה מהבית הלבן בוושינגטון לעבר מאר-א-לאגו, מעונו הפרטי של הנשיא טראמפ בדרום פלורידה. על פי כל הדיווחים הוא צפוי לעזוב בשעת בוקר מוקדמת את עיר הבירה, ולא לקחת חלק בטקס ההשבעה של הנשיא החדש ביידן, לא לפני שייקח חלק בטקס צבאי קטן יחסית, בבסיס הצבאי אנדרוז בוושינגטון.

בתוך כך, שני חיילי המשמר הלאומי של ארה"ב הודחו היום מצוות ההגנה שבו לקחו חלק, לקראת טקס ההשבעה. מבדיקות רקע שערך ה-FBI לכלל 25 אלף החיילים שיאבטחו את הטקס, עלה כי השניים מחזיקים בקשר לקבוצות "עליונות לבנה" ימניות קיצוניות. כל זאת כאשר הבירה האמריקאית נמצאת בכוננות שיא לקראת הטקס, ובמערכת הביטחון האמריקאית קיים חשש גדול מניסיון להתנקש בחייו של ביידן.

החשש הגדול של צוותו של ביידן

על רקע הדיווחים על תסכולו של טראמפ, בצוותו של הנשיא הנבחר ביידן מביעים דאגה בימים האחרונים מפני מה שהם מכנים "כל הדברים שאנחנו עוד לא יודעים". לצד הביקורת הגדולה של ביידן על התמודדותו של טראמפ עם הנגיף, מה שהכתיב את כל קמפיין הבחירות שלו, בצוות הקורונה שלו מביעים חשש כי ממשל טראמפ לא משתף אותם בכל הפרטים הקשים על התפרצות המחלה בארה"ב.

ארה"ב היא המדינה בה רמת התחלואה והתמותה מקורונה היא הגבוהה בכל העולם, ומערכת הבריאות שם נמצאת תחת המצוקה הגדולה ביותר ב-100 שנותיה האחרונות. ביידן יירש עם המתאבל על מאות אלפי בניו שמתו מהמחלה, מערכת בריאות קורסת, התפשטות של מוטציות ווריאנטים שונים ברחבי המדינה, לצד העובדה כי טרם התפתחה תשתית חיסונים מהותית במדינה.

"אנחנו לא הולכים להתכחש לעובדה שצפוי לנו מאמץ אדיר שידרוש עבודה קשה של מיליוני אמריקאים", אמר ביל פוסטר, נציג המפלגה הדמוקרטי בבית הנבחרים החבר בוועדת המשנה להתמודדות עם נגיף הקורונה. פוסטר תיאר את תדרוכי הכניסה לתפקיד של ממשל ביידן כ"טובים ומועילים", אך הבהיר: "לא הולך להיות שום פתרון קסם".

הדאגה העיקרית כרגע בקרב צוותו של ביידן היא אספקת החיסונים והפיכת מאמץ ההפצה החלש לגדול כמצופה. גורמים בצוותו של ביידן מביעים דאגה בעניין בשל מה שהם מכנים כ"היעדר קו תקשורת יעיל ואמין בין המדינות השונות לממשל הפדרלי". בשלב ראשון מבינים בממשל החדש כי הגדלת המעורבות הפדרלית בטיפול בקורונה היא הכרחית על מנת לשפר את ההתמודדות.