האסון במיאמי: יומיים לאחר אירוע קריסת הבניין במיאמי ביץ' שגבה את חייהם של לפחות ארבעה בני אדם ול-159 נעדרים, עדויות ראשונות מרגעי האימה מתפרסמות היום (שבת) בתקשורת בארצות הברית. 

אלברט וג'נט אגוראו שהו בקומה ה-11 של הבניין יחד עם שני ילדיהם. בליל האירוע, ביום חמישי האחרון, התעוררו בני זוג למה שלדבריהם נשמע כמו "רעש של רעם מאוד חזק" ואז, כך הם מתארים בריאיון לרשת ABC החל חדר השינה לרעוד. "המנורות והנברשות החלו להתנדנד מצד לצד. היה רעש חזק מאוד", סיפר אלברט. "חדר השניה רעד בעוצמה, הייתי מוכנה לכך שכל הבניין יקרוס", הוסיפה ג'נט.

בהמשך, מתארים בני הזוג כי רק לאחר שפתחו את הדלת למסדרון החיצוני הם הבינו מה התרחש. "הדירה משמאלנו נחתכה למחצה, במקום המעלית היה רק חור. בשלב זה ידענו שזה מרוץ נגד הזמן, חששנו שכל הבניין יקרוס", שיתף אלברט בריאיון.בני הזוג אמרו כי בנם בן ה-22 ובתם בת ה-14 היו "במרחק מטרים ספורים" מחלק הבניין שהתמוטט. "זה יכל להיגמר בצורה אחרת, אמרה ג'נט והוסיפה, "עוד לא עיבדתי את מה שקרה". 



פאולו לונגוברדי, המתגורר בבניין עם אשתו ושני ילדיו, אמר כי הוא גם התעורר לקול של רעשים חזקים וראה חלק מהבניין מתמוטט. "אמרנו, 'אנחנו חייבים לרוץ, לא לקחת כלום'", נזכר לונגוברדי במהלך ריאיון  לרשת ABC.

לדבריו, גרם המדרגות היחיד הנמצא מחוד לדירתם קרס ולכן הם נאלצו לחפש עוד אחד. "החלטנו לרוץ לצד השני של הבניין, לצד הצפוני של הבניין, שם יש גרם מדרגות נוסף", אמר. "בזמן שאנחנו רצים, אנחנו לא מבינים מה קורה."

לונגוברדי, מהנדס אזרחי במקצועו, אמר, שהם מצאו גרם מדרגות שלם לחלוטין ולאחר בדיקה שערך הם השתמשו בו כדי לברוח. בהמשך ציין כי על אף שהוא ומשפחתו בראים, כולם עדין המומים מהאירוע. "זו טרגדיה אדירה, יש לנו מזל שאנחנו כאן", אמר. 

מתחם המגורים בן ה-12 הקומות בעיירת החוף הקטנה סרפסייד, כ-6 קילומטרים צפונית למיאמי, קרס חלקית בשעות הבוקר המוקדמות (שעון מקומי) ביום חמישי. מתוך 136 יחידות הבתים המשותפות, כ-55 נהרסו, כך דיווח רייאד ג'אדללה מצוות הכבאות לתקשורת המקומית. מבצע חיפוש והצלה מאסיבי נערך מאז האסון, מספר הנעדרים עדיין אינם ברורים, אולם ההערכה הנוכחית היא שמדובר ב-99 בני אדם.

53 מהדיירים במגדל שמפליין אותרו, אולם יש בין הנעדרים גם אורחים, בהם שישה אזרחי פרגוואי, על פי דיווחים מדובר באחותה של רעייתו של נשיא פרגוואי, מריו בניטז - האחות, בעלה, שלושת הילדים והמטפלת של הילדים. צוותי הכבאות והחילוץ שהוזעקו למקום משתמשים במכשירי סונאר וכלבי גישוש מיוחדים לאיתור הנעדרים, תהליך שלדבריו של ג'דאללה הוא "איטי ושיטתי". 

האסון במיאמי (צילום: REUTERS/Maria Alejandra Cardona)
האסון במיאמי (צילום: REUTERS/Maria Alejandra Cardona)

המשטרה המקומית פתחה בחקירת נסיבות הקריסה. הרשויות מסרו כי הבניין, שהוא חלק ממתחם של מגדלי דירות, נבנה בשנת 1981 ועמד לעבור את הליכי הרישוי המחודשים שמתבצעים במבנים בני 40 שנה. "אין סיבה שבניין יתמוטט ככה, יש יותר סיכוי להיפגע מברק", אמר ראש עיריית סרפסייד, צ'רלס ברקט, שציין כי היו עבודות על הגג בחודש האחרון וכי ייבדק אם יש קשר כלשהו להתמוטטות.

מחקר שנערך בשנת 2020 על ידי פרופסור שמעון וודובינסקי מהמכון לאיכות הסביבה של האוניברסיטה הבינלאומית במיאמי, פלורידה, מצא עדות לסימני שקיעת קרקעות בין השנים 1993-1999, באיזור בו ממוקם בית המגורים, כך דווח ברשת ABC. עוד דווח כי למרות מציאת סימנים אלה, שקיעת קרקע אינה יכולה לגרום לבדה לקריסת קרקע, כך לדבריו של וודובינסקי. 

"כשאנחנו מודדים שקיעה או כשאנחנו רואים תנועה של הבניינים, כדאי לבדוק מדוע זה קורה", אמר וודובינסקי, שניתח את נתוני המכ"ם. "איננו יכולים לומר מה הסיבה לכך מתמונות הלוויין, אך אנו יכולים לומר שהייתה כאן תנועה". על פי המחקר, שפורסם בכתב העת הבינלאומי Ocean & Coastal Management, אזורים בהם היבשה שוקעת חווים השפעות חמורות יותר של עליית פני הים.