על רקע שיחות הגרעין המדשדשות, גוברת המתיחות הצבאית בין ארה"ב לאיראן, באמצעות המיליציות השיעיות שהיא מפעילה בעיראק ובסוריה.

שר החוץ של ארה"ב אנטוני בלינקן, שהשתתף ברומא בכינוס שרי החוץ של מדינות הקואליציה נגד דאעש בעיראק, הצהיר כי "יש עוד סוגיות מהותית לפתור בשיחות וינה". צרפת מתחה מצדה ביקורת על אי־חזרת איראן להסכם עם סאב"א, ומשרד החוץ הודיע כי "האיראנים חייבים לחזור לשתף פעולה עם הסוכנות ולאפשר מיד את גישתה למתקנים".

בנימין נתניהו תוקף את יאיר לפיד בנושא מדיניותו מול איראן. צילום: מתוך הטלגרם של נתניהו

בינתיים אישר דובר מטעם הממשל כי כוחותיה המזוינים של ארה"ב בצפון מזרח סוריה, ירו ירי ארטילרי נגדי אל עמדות לשיגור רקטות, כאמצעי להגנה עצמית. קודם לכן אישר דובר מטעם צבא ארה"ב כי נורו רקטות בליל שלשום לעבר הבסיס הצבאי ליד דיר א־זור בסוריה. על פי ההודעה, לא היו נפגעים באירוע אך נגרם נזק.

לילה קודם לכן, לאחר תקיפה אמריקאית גדולה בסוריה ובעיראק, "נשבעו" הכוחות הפרו־איראניים בעיראק "לנקום בארה"ב" על המתקפה, והודו כי ארבעה מאנשיהם נהרגו בפעולה. לפי הגורמים שצוטטו בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", "פעולותיו של ג'ו ביידן יובילו להסלמה בעימות בין ארה"ב לבין המיליציות הנתמכות על ידי איראן בכל המזרח התיכון".

התקיפה של הכוחות הפרו־איראניים הייתה ליד שדה הגז אל־עומר. שר החוץ בלינקן הצהיר: "הנשיא ביידן נחוש ומוכן לפעול במכוון באורח מתאים כדי להגן על האינטרסים של ארה"ב". דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה: "התקיפה נועדה למנוע הסלמה ולא היה קשר בינה לבין פגישת הנשיאים ביידן וריבלין" שנערכה באותה שעה.

בתקיפה שלשום נפגעו כלי נשק, מתקנים ומחסנים בגבול עיראק־סוריה המשמשים את הארגונים כתאיב חיזבאללה וכתאיב סאיד אל־שוחאבה. ארבעת ההרוגים היו אנשי המיליציה הפרו־איראנית צבא הגיוס העממי, בבסיס במחוז ענבר. דובר הפנטגון ג'ון קירבי אמר: "ארה"ב נוקטת בכל הצעדים כדי להגביל את סיכון ההסלמה אך גם שולחת מסר ברור ותקיף".