"על הטליבאן לאפשר את עזיבתם של כל אלה הרוצים לעזוב את אפגניסטן. מה שראינו בשבועות האחרונים היה קריסה צבאית ופוליטית בקצב שלא נחזה. ההנהגה האפגנית נכשלה בהתמודדות עם הטליבאן. העולם חייב להמשיך לתמוך באפגניסטן יציבה ושלווה. תמיד היה החשש שהטליבאן ישתלט מחדש, אך מהירות ההתמוטטות הפתיעה", כך אמר אתמול מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג.

יריות בשדה התעופה בקאבול בעוד המונים מנסים להימלט מאפגניסטן (צילום: רויטרס)

בחוגי האופוזיציה בצרפת, במיוחד בשמאל ובארגוני זכויות האדם, נמתחת ביקורת קשה על דבריו של הנשיא עמנואל מקרון בנאום לאומה, שמהם נבע כי הסכנה העיקרית לאירופה עכשיו היא גל הגירה מאפגניסטן.

מקרון אמר: "אנחנו דורשים פעולה מיידית לאור המצב ההומניטרי החמור. משימתנו הראשונה היא לסייע לאזרחים הצרפתים שנמצאים במדינה. אנחנו נמצאים בקשר עם כל אזרחי צרפת שמעוניינים לחזור הביתה. אני מודה לדיפלומטים ולכוחות המשטרה ולכל אלו שהראו אומץ לב". מקרון אמר כי שמונה מאות אפגנים שסייעו לצרפת כבר נמצאים בצרפת ונותרו עוד כמה עשרות שיש לעזור להם, אבל הוסיף שנועץ בראשי המדינות האחרים באירופה כדי למנוע גל הגירה לא מבוקרת.

"חוסר היציבות באפגניסטן עלול גם להשפיע על מצב ההגירה הלא חוקית לאירופה, צרפת תמלא את חובתה להגן על כל המאוימים", אמר.
ובתוך כך, ביקורת גלויה נמתחה על הקנצלרית אנגלה מרקל: "בזמן שמאות אלפים מנסים להימלט מאפגניסטן ובזמן שחיילים גרמנים מסכנים את חייהם בשטח אך בפועל מצליחים לחלץ רק שבעה אזרחים, הקנצלרית צוחקת בקולנוע", נכתב בשער היומון הנפוץ במדינה "בילד".
נשיא גרמניה פרנק וולטר־שטיינמאייר הגיב למראות ההמונים שצבאו על פתחי מטוסים כדי להימלט מאפגניסטן, ותיאר אותם כמחזה מביש עבור מדינות המערב.

הקנצלרית מרקל עצמה הודתה במהלך מסיבת עיתונאים כי המערב כשל במשימה שלשמה הגיע לאפגניסטן. עוד היא אמרה כי ההתפתחויות הן "מרות" לאפגנים, אבל גם לגרמניה ובעלות בריתה שנלחמו בשטח נגד הטרור. "עכשיו הכל נראה חסר תקווה", אמרה.

עיתונאי אפגני העובד במערב המדינה ומנסה לצאת משם, אמר ל"מעריב": "שמעתי שהנשיא מקרון מציע מספר אשרות מוגבל. אבל האם זה יכלול עיתונאים? אני מסופק. אינני מאמין יותר בעזרה של זרים. הייתי בקשר עם גרמנים ואוסטרלים שעבורם עבדתי ושיכלו לעזור לי ולא עשו כך. נראה לי שהם צוחקים על הפוסטים הנואשים שלי".

הוא סיפר כי עיתונאים, פעילים אזרחיים, מורים ואחרים מסתגרים בבתיהם. עיתונאים מקומיים מעטים יוצאים כדי לדווח. כל מערכות העיתונים שם סגורות. רשת מקומית הורשתה לראיין את מושל האזור. הוא מספר שמחק את כל ההתכתבויות שלו עם כתבים זרים, מחשש שייעצר וייערך חיפוש בכליו".