צבא ארצות הברית טייח דיווחים על תקיפות אוויריות שביצע בסוריה ובמהלכן נהרגו 64 נשים וילדים, כך דווח במהלך הלילה (בין שבת לראשון) בניו יורק טיימס. כאמור, בעיתון ציינו כי התקיפות הללו, שבוצעו במהלך המאבק נגד ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש) הן פשע מלחמה.

מדובר כאמור בשתי תקיפות שבוצעו גב אל גב בעייר בגהוז שבסוריה, והן בוצעו על ידי יחידה מיוחדת ומסווגת שהופקדה על ביצעו פעולות קרקעיות בסוריה, כך עולה מהדוח שפרסם העיתון. עוד דווח כי בפיקוד המרכז של צבא ארצות הברית, שפיקח על הפעילות האווירית של המדינה בסוריה, הודה לראשונה השבוע בתקיפות הללו, וטען כי הן היו מוצדקות. 

בהצהרה שנמסרה לעיתון ציינו בפיקוד המרכז כי 80 בני אדם נהרגו בתקיפות הללו, בהם 16 לוחמי דאעש וארבעה אזרחים. עוד ציינו בצבא האמריקאי כי לא ברור אם 60 ההרוגים הנוספים הם אזרחים, בין היתר כי נשים וילדים יכלו להיות לוחמים בארגון. הם ציינו כי הסיבה לכך היא שבתיעוד של האירועים נצפו 'נשים חמושות רבות, לצד לפחות ילד חמוש אחד'.

פעילי דאעש בסוריה, ארכיון (צילום: רויטרס)
פעילי דאעש בסוריה, ארכיון (צילום: רויטרס)

"התקיפות המדוברת הן הגנה 'עצמית לגיטימית ופרופורציונליות' וכי 'ננקטו צעדים מתאימים כדי לשלול נוכחות אזרחים במקום", נמסר, "אנחנו סולדים מאובדן חיים של חפים מפשע, ונוקטים בכל האמצעים האפשריים כדי למנוע את המקרים הללו. במקרה זה, דיווחנו בעצמנו על האירועים, וחקרנו את התקיפה על פי הראיות שלנו. אנחנו לוקחים אחריות על אובדן החיים". בצבא האמריקאי טענו עוד כי התקיפות המדוברות התרחשו בזמן שהכוחות הסוריים הדמוקרטיים היו תחת אש כבדה, ונמצאו בסכנה משמעותית. הם דיווחו אז כי האזור נקי מנוכחות אזרחית. 

בעיתון דיווחו כי המפקח הכללי של משרד ההגנה פתח בחקירה לבירור התקרית, שהתרחשה במרץ 2019, אך הדוח הסופי לא כלל אזכור של ההפצצות המדוברות, ולמעשה - לא התקיימה כל חקירה יסודית ועצמאית של האירועים. בניו יורק טיימס טענו כי הפרסום מתבסס על מסמכים חסויים, לצד תיאורים של דיווחים מסווגים וראיונות של גורמים המעורבים בצורה ישירה בנושא.

עורך הדין של חיל האוויר האמריקאי, אשר נכח בחמ"ל הפיקוד באותו הזמן אמר אז כי התקיפות הן פשע מלחמה אפשרי ואף התריע בפני המפקח הכללי של משרד ההגנה, ובפני ועדת השירותים המזוינים של הסנאט כאשר לא ננקטה כל פעולה בנושא.