הרשויות בצרפת חשפו התנהלות מזעזעת של אנשי כת קיצונית, ששמה בוסייר - בית יוסף נובהרדוק, הנמצאת בבית מבודד ליד הכפר בוסייר קרוב לפריז. לפי החשד, בכת שהו כ־40 תלמידים שהגיעו למקום מישראל. הילדים, כך דווח, ספגו התעללות קשה מידי הצוות, ודרכוניהם נלקחו מהם כשהגיעו למקום, שלא היה מוסד ממשלתי מוכר. לאחר סגירתו הועברו התלמידים למוסדות סעד צרפתיים.

שגרירת ישראל יעל גרמן ביקרה את הילדים, והודיעה כי משרד החוץ יעשה כל מה שנחוץ כדי שהם יוכלו להצטרף בהקדם למשפחותיהם בישראל.  

יעל גרמן  (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
יעל גרמן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)


הישיבה עצמה הוקמה ב־1948 בשם "אור יוסף". עם הזמן נוצר קרע ופילוג בגוף המנהל, וכת קיצונית קיבלה לידיה את השליטה במוסד. אתמול התפרסמו תמונות של כוחות המשטרה המקומית פושטים על המבנה שנמצא בתוך טירה עתיקה ששרדה שריפה לפני כשנתיים. השוטרים עצרו 16 רבנים ואנשי צוות חינוכי וסגרו את המקום. על פי הפרסומים, הישיבה נמצאה במצב תברואתי מחריד.


מהמשטרה נמסר כי הפשיטה והמעצרים בוצעו על פי החוק למלחמה בכתות. לאחרונה, במסגרת צילום סרט תיעודי בשם "לצאת מבוסייר" שמפיק תאגיד השידור כאן, הגישו כמה תלמידים לשעבר תלונה ודיווחו על המתחולל בישיבה.


על פי העדויות, בעקבות ההתעללות הקשה בישיבה אירעו בה לפחות שני ניסיונות התאבדות של תלמידים, האחד בן 12 והאחר בן 14.

תלמיד לשעבר במקום סיפר: "הגעתי לשם בגיל 13 לאחר שהוריי שמעו על הישיבה. ביום שהגעתי לשם, לקחו לי את הדרכון, כך שלא יכולתי לצאת מהמתחם. העונשים במקום היו קשים מאוד. מי שלא היה קם לתפילת שחרית היה נענש והיה צריך לצאת לנקות את היער בקור של 5- מעלות. היו מרביצים לנו מכות רצח על כל דבר הכי קטן". תלמיד אחר אמר: "כל בוקר ב־8:00 היו נועלים את החדרים והיינו חייבים לצאת. לא משנה אם אנחנו לבושים או לא. ומכיוון שאנחנו לא נלך לתפילה בפיג'מה, היינו צריכים לצאת החוצה לקור ולשלג ולחכות עד הצהריים".