לקראת רגיעה במזרח אירופה? דובר הצבא הרוסי הודיע הבוקר (שלישי) כי כמה יחידות בחזית הצפונית והמערבית של הגבול החלו לחזור לבסיסיהן.

מוקדם יותר, סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי ולדימיר צ'יז'וב, נציג הקבע של רוסיה באיחוד האירופי, אמר שמדינתו תגיב במידה וייפגעו אזרחים רוסים. צ'יז'וב הוסיף כי "לא נפלוש לאוקראינה אלא אם יתגרו בנו".

לדבריו, "לא נפלוש לאוקראינה אלא אם יגרמו לנו. אם האוקראינים יפתחו במתקפה נגד רוסיה, לא צריך להיות מופתעים אם נתקוף חזרה, במידה וייפגעו אזרחים רוסים בכל מקום שיהיה, במחוז דונבאס או במקומות אחרים". המורדים הנתמכים על ידי רוסיה אמרו כי ממשלת קייב מכינה מתקפה נגדם, בעוד שאוקראינה טוענת שרוסיה, אשר צברה מעל 100 אלף חיילים בקרבת הגבול, מתכוננת לפלישה.

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, אמר כי במקרה של פלישה רוסית, פרויקט הגז האירופי "נורדסטרים 2" לא ייצא אל הפועל.

צבא אוקראינה מתאמן לקראת פלישת רוסיה (צילום: רויטרס)
צבא אוקראינה מתאמן לקראת פלישת רוסיה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, המערב ממשיך להפגין תמיכה באוקראינה. מטוס ועליו כוח גרמני נחת בליטא. בפולין נחתו חיילים אמריקאים שיצטרפו לכוחות שהוצבו שם במהלך השבוע שעבר. שמונה מטוסי קרב אמריקאים מדגם F15 נחתו בבסיס חיל האוויר בלאסק למשימות שיטור אווירי של חברות נאט"ו, ומצטרפים לאלה שהגיעו לפולין בשבוע שעבר. מערכות הנ"מ של אוקראינה מוחזקות במצב הכן, ושגרירה בגרמניה ביקש מגרמניה אספקה של מערכות מתקדמות יותר.

שרת החוץ של בריטניה, ליז טראס, אמרה כי "פלישה רוסית לאוקראינה עדיין בסבירות גבוהה ויכולה להתרחש בקרוב". היא הוסיפה כי אם חיילים רוסים ייכנסו לאוקראינה, הם יכולים להגיע לקייב במהירות.

כאמור, מוסקבה שיגרה אתמול אותות הרגעה בפתח ביקורו של קנצלר גרמניה אולף שולץ באוקראינה וברוסיה, אבל במקביל תגברה את כוחותיה בגבול אוקראינה. בביקורו באזור בחר שולץ במסלול שונה מזה של נשיא צרפת עמנואל מקרון: הוא התחיל בקייב אצל בעלת הברית, ורק אחר כך נסע למוסקבה. גם שרי החוץ של איטליה ובריטניה ויו"ר הפרלמנט הפולני צפויים להגיע השבוע לקייב.