מלחמת רוסיה-אוקראינה: היום ה-13 לפלישה נפתח לאחר שסבב השיחות השלישי בין רוסיה ואוקראינה בבלארוס הסתיים ללא התקדמות ממשית. על כך, ד"ר אולקסנדר מרשקו, יו"ר ועדת החוץ בפרלמנט האוקראיני, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והצהיר: "הצד שלנו לא מוכן לקבל את ההצעות הרוסיות". כמו כן, ד"ר מרשקו הדגיש כי הוא נשאר בקייב על מנת להמשיך את עבודתו והחליט לא למלט את משפחתו מהעיר.

בפתח השיחה, נשאל האם ארצו תסכים לתנאים שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מציב במשא ומתן, כמו הבטחה כתובה שאוקראינה לא תצטרף לברית נאט"ו או לאיחוד האירופי ותכיר בעצמאות קרים ובעצמאות מחוזות המורדים במזרח המדינה. ד"ר מרשקו השיב כי "איננו מקבלים את ההצעה, כי ההגנה של אוקראינה מצליחה להתמודד, לפי שעה, עם הכוחות הרוסיים". 

לאחר מכן, ד"ר מרשקו נשאל, כיצד הוא מסביר שהצבא האוקראיני, החלש משמעותית מהצבא הרוסי, מצליח לשרוד במלחמה כבר כמעט שבועיים, ואמר: "זו רוח חזקה של כל העם האוקראיני. תחושה שאנחנו מגנים על האדמה שלנו ועל העם שלנו, על המדינה שלנו".

בהמשך, התייחס יו"ר ועדת החוץ בפרלמנט האוקראיני לניסיונות של ראש הממשלה, נפתלי בנט, לתווך בין זלנסקי לפוטין: "רעיון התיווך של בנט רעיון לא רע. ישנם מנהיגים רבים שמבקשים להיות מתווכים בין רוסיה לבין אוקראינה, כמו ארדואן. אנו מקבלים ומכבדים את זה. כל מי שעושה ניסיון להבאת שלום אנו מברכים אותו".

אוקראינה הייתה רוצה סיוע נוסף מישראל?
"כן, כמובן שאנחנו מבקשים סיוע צבאי מישראל. קודם כל כיפת ברזל ישראלית מאוד תעזור לנו במלחמה שלנו מול הטילים של פוטין. שנית, אנו מבקשים מישראל להטיל סנקציות קשות יותר נגד הרוסים".

לדבריו, "יש הרבה קווי דמיון בין ישראל לבין אוקראינה". אנחנו חולקים היסטוריה משותפת. עכשיו אנחנו בצד אחד של העולם הדמוקרטי, עומדים יחד מול עולם טוטליטרי. ליבי כואב נוכח הפגיעה ליד באבי-יאר. זאת הוכחה שיש דמיון בין היטלר לבין פוטין". בסיום, נשאל מי תנצח במלחמה, והשיב: "כמובן שאנחנו, הדמוקרטיה תנצח את הדיקטטורה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm