ונציה עשויה להפוך לעיר הראשונה בעולם שתגבה דמי כניסה מתיירים, כך דווח היום (שישי) ברשת CNN. על פי הדיווח, הרשויות בעיר חיפשו פתרון לעומס המבקרים שפוקד את העיר ובעקבות כך הפכו אותה לצפופה. המשטרה המקומית דיווחה כי בסוף השבוע האחרון ביקרו למעלה ממאה אלף איש בעיר המונה כחמישים אלף תושבים

ראש העיר של ונציה, לואיג'י ברוג'נארו, הודיע ​​כי מבקרים יכולים לבצע הזמנות החל מהקיץ הקרוב כניסוי ודמי כניסה ייכנסו לתוקף החל מחודש ינואר 2023. התשלום, שיעמוד על כעשרה יורו, ייגבה באמצעות מערכת הזמנות שתוקם עבור טיולים של יום אחד, ורק אלה שיש להם הזמנה יוכלו להיכנס. "מערכת ההזמנות היא הדרך הנכונה לניהול מאוזן יותר של התיירות נהיה הראשונים בעולם", אמר ראש העיר. בכירה בלשכת התיירות העירונית אמרה לרשת הטלוויזיה הממלכתית כי בתוך שבועות תשיק העיר פורטל "פשוט ומהיר מאוד" להזמנות מקוונות.

"הקיץ הזה יהיה אפשרי להזמין טיולי יום, ובשנת 2023 נתחיל לגבות דמי כניסה.  התוכנית הזו הוכרזה למעשה עוד לפני פרוץ הקורונה, אבל אז הוקפאה בשל הנזק הרב שנגרם לאיטליה בין היתר בגלל המחסור בתיירים. מערכת ההזמנות תהיה על בסיס התנדבותי ב שנת 2022", אמרה  והוסיפה כי למבקרים יוצעו "תמריצים" להשתמש בפורטל, כולל קדימות בתור לאתרים ומוזיאונים שונים".

בנוסף לכך, בעיר מודאגים מהאפשרות שאונסק"ו תכריז כי העיר היא אתר מורשת עולמי בסיכון. בשנת 2021, הגיש ארגון החינוך, המדע והתרבות של האומות המאוחדות דו"ח ובו הוצע "לרשום את ונציה והלגונה שלה ברשימה בשל העובדה כי העיר הניצבת בפני סכנה פוטנציאלית עקב איומים בודדים והשפעותיהם המצטברות".

אחד מאותם "איומים" הם ספינות השייט שממשיכות לשוט בלגונה, במרכז העיר ההיסטורי, למרות שממשלת איטליה קבעה שיש לאסור אותן. הממשל המרכזי העביר צו במרץ שיגרום לאיסור על ספינות גדולות, כולל ספינות תענוגות, מהלגונה, ודרשה לפתוח מכרזים לנמל עתידי מחוץ ללגונה.

מחאה נגד ספינות שייט בוונציה, איטליה (צילום: REUTERS/Manuel Silvestri)
מחאה נגד ספינות שייט בוונציה, איטליה (צילום: REUTERS/Manuel Silvestri)

  
ונציה היא אולי העיר הראשונה שמכניסה דמי תשלום לכניסה, אבל עיירה ממוקמת במרכז המדינה, החלה לגבות עמלה "סמלית" של 1.50 אירו בשנת 2013. ראש העיר תכנן זאת כפעולה שיווקית למשוך תיירים לכפר שלו על צוק מתפורר, המכונה "העיר הגוססת". הודות למיקומה הגיאוגרפי והארכיטקטורה מימי הביניים, העיירה היא יעד של תיירים רבים. בינואר אשתקד הגיש ראש העיר הצעה לאונסק"ו להגדיר את העיר כאתר מורשת עולמי.