ארגון האמנה הצפון-אטלנטית (נאט"ו) אישר היום (שלישי) את פתיחת הליך הצטרפותן של שבדיה ופילנלנד כחברות בברית ההגנה הצבאית. זאת, לאחר שהגישו את בקשת ההצטרפות בצל הפלישה הרוסית לאוקראינה. מזכ"ל הארגון, ינס סטולטנברג, אמר: "זהו יום היסטורי עבוד פילנלד ושוודיה".

כזכור, נשיא פילנד, סאולי ניניסטה, וראש הממשלה, סאנה מרין, הגישו בחודש מאי האחרון בקשה להצטרף לארגון. במקביל, מפלגת השלטון בשוודיה תמכה בפעולה והצטרפה גם כן לבקשת ההצטרפות. בשבוע שעבר, לאחר איומים רבים, הודיע נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן כי הוא מסיר את התנגדותו להצטרפות המדינות לברית. זאת, לאחר שנפגש במדריד עם נציגים פוליטיים מפינלנד ושבדיה.

במסגרת הפגישה במדריד, שרי החוץ של השלוש המדינות חתמו על מזכר הבנות שמסדיר את הסכמת טורקיה להצטרפות של פינלנד ושבדיה לנאט"ו וקובע כי המדינות "מחויבות לתת תמיכה מלאה זו לזו מול האיומים הביטחוניים עליהן". שבדיה ופינלנד הסכימו מצידן לשתף פעולה "באופן מלא" עם טורקיה במאבק במחתרת הכורדית PKK ובשלוחותיה, לא לתמוך במיליציית היחידות להגנת העם (YPG) בצפון סוריה ובארגון FETO של פתהוללה גולן ולהפגין "סולידריות" במאבקה של טורקיה בטרור.

במקביל, סגן שר החוץ הרוסי צוטט בסוכנות הידיעות RIA באומרו כי "התגובה להצטרפות פינלנד לברית נאט"ו תלויה באופן בו נאט"ו תתפרס בשטחן". לדבריו, במידה והברית הצבאית תפרוס כוחות גרעיניים קרוב יותר לגבולות רוסיה - מוסקבה תנקוט בצעדי תגובה נאותים.