שִינְזוֹ אבּה, ראש ממשלת יפן לשעבר, נרצח היום (שישי) בידי מתנקש בעת שנשא נאום בעיר נארה בשם מועמד של המפלגה הליברלית דמוקרטית לקראת הבחירות הקרובות לבית העליון. הוא נפצע באורח אנוש ומת מפצעיו לאחר מכן בבית החולים.

שינזו כיהן כראש ממשלת יפן ונשיא המפלגה הליברלית-דמוקרטית (LDP). הוא שירת כראש ממשלת יפן זמן רב מכל קודמיו, ובמהלך כהונתו פעל תחת שני קיסרים - אקיהיטו ונארוהיטו, ופעל לשמור על מקומה של יפן במעמד הבינלאומי, בייחוד אל מול הרפובליקה העממית של סין. במסגרת פועלו, אבה, ביחד עם קבינט צבאי, הורה על העלאת התקציב והפיתוח של כוחות ההגנה של יפן, פעולה שלא מומשה מאז כניעת האימפריה היפנית והייתה חלק מניסיון ממשל אבה לבטל את סעיף 9 לחוקת יפן (או לכל הפחות להביא לפרשנות מחודשת שלו) כך שתתאפשר התחמשות מחודשת של יפן.

אבה נולד לשושלת אנשי ציבור יפנים (אביו וסבו מצד אביו היו פוליטיקאים. סבו מצד אמו, היה ראש ממשלת יפן בשנות ה-50, נובוסוקה קישי). הוא למד מדע המדינה באוניברסיטת סייקיי ומדיניות ציבורית באוניברסיטת דרום קליפורניה בארצות הברית. לאחר עבודה במגזר הפרטי, שימש החל מ-1982 עוזר לשר החוץ היפני וכן מילא תפקידים פוליטיים שונים במפלגה הליברלית-דמוקרטית.

 ב-1993 נכנס אבה למערכת הפוליטית כפוליטיקאי נבחר. לאחר בחירתו הוא התקדם בשורות המפלגה עד שמונה למנהיגה.

ב-2006 נבחר אבה לתפקיד ראש ממשלת יפן. ב-26 בספטמבר 2007, שנה בדיוק לאחר בחירתו, התפטר מתפקידו, וזאת בעקבות לחצים פוליטיים כבדים. הוא הוחלף על ידי יאסואו פוקודה. עד שנת 2012 כיהן אבה כראש האופוזיציה בפרלמנט היפני.

ב-26 בדצמבר 2012 שב אבה לכהן כראש הממשלה, לאחר שהוביל את מפלגתו לניצחון בבחירות. עם בחירתו החל לנקוט במדיניות כלכלית חריגה שמטרתה לחלץ את יפן מהמיתון בו היא שרויה החל מראשית שנות ה-90. בדצמבר 2014 נבחר לכהונה שלישית כראש ממשלה, וב-20 בספטמבר 2018 נבחר לכהונה רביעית. היוזמות הכלכליות של אבה וממשלתו זכו לכינוי כאבנומיקס. אבה שבר את שיא הכהונה הרצופה לראש ממשלה יפני, שיא שקודם לכן החזיק דודו מדרגה שנייה, אייסאקו סטו, שכיהן בשנים 1964–1972.

מאז המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008, עמד בראש סדר העדיפויות של אבה הטיפול בכלכלה של יפן. התוכנית הכלכלית שאיתה רץ לבחירות בשנת 2012, "אבנומיקס" כפי שנקראה על שמו, התבססה של שלושה "חיצים": גירוי פיסקלי מסיבי, הקלות כספיות אגרסיביות מצדו של בנק יפן ורפורמות מבניות להגברת התחרותיות של החברות ביפן. ההשפעות של האבנומיקס היו מידיות והשפיעו על ירידת אחוז האבטלה כמו גם עלייה חדה במדד המניות. האבנומיקס הביאו לירידה בערך הין היפני אך העלו את התמיכה האזרחית בו לכדי 70% בשנת 2014.

אבה ספג ביקורת על העובדה שתחת ממשלו ספרי הלימוד בבתי הספר היפנים הסירו את המידע על פשעי המלחמה שביצעו כוחות הצבא היפני הקיסרי במהלך מלחמת סין–יפן השנייה ומלחמת העולם השנייה, דוגמת טבח נאנג'ינג. הוא הביא לפרויקט האוניברסיטה העולמית אשר במסגרתו הממשלה העבירה כספים לאוניברסיטאות פרטיות וציבוריות כדי להעלות כמה שיותר מהם באיכות ובמימון לרמה בינלאומית.

בשנת 2008 פלשה שייטת מקוריאה הצפונית אל ים יפן וכוחות יפנים נטרלו אותה. פעולה זאת הביאה לחשדות בנוגע למוכנות היפנית למלחמה אפשרית ועם הטענה של סין העממית לשליטה על איי ריוקיו כונס בשנת 2014 קבינט מלחמה יפני אשר החליט לראשונה מאז כניעת האימפריה היפנית להעלות את התקציב המדיני לכוחות ההגנה של יפן ולחזק את כוחה הצבאי של יפן, ועם זאת הקבינט פרשן מחדש את סעיף 9 לחוקת יפן אשר מסדיר את עמדתה הפציפיסטית של יפן. ממשל אבה פעל רבות לשנות את הפרשון החוקתי של סעיף 9 במטרה לאפשר את הגדלת החימוש הצבאי של יפן אל מול האיומים לביטחונה שנבעו בעיקרם מקוריאה הצפונית ומהרפובליקה העממית של סין.

הפרשון החדש הוסדר דרך סדרת חקיקות ששמרו על המדיניות הפציפיסטית ובמקביל תמכו בהרתעה צבאית חזקה יותר. בהמשך הכריז ממשל אבה על קיומו של משאל עם בשנת 2020 בדבר מעמדו של סעיף 9. ממשל אבה התפרק חודשים ספורים בלבד לפני משאל העם, שעקב זאת בוטל.

זמן קצר לאחר בחירתו השנייה לראשות הממשלה בשנת 2012, נאלץ ממשל אבה לעמוד מול משבר בני הערובה באתר הגז עין אמנאס במסגרתו כוחות אסלאמיסטים של אל-קאעידה ביצעו פיגוע באלג'יריה שהביא למותם של 10 אזרחים יפנים. אבה טען כי הפיגוע "בלתי נסלח לחלוטין".

בין בחירתו השנייה לספטמבר 2014, ביקר אבה ב-49 מדינות, בהן כל חברות איגוד מדינות דרום-מזרח אסיה. בראש סדר העדיפויות של אבה כאמור, היה שימור ההשפעה הכלכלית והבינלאומית של יפן, ובמסגרת משימה זאת הוא חיזק את היחסים עם וייטנאם במימון תשתיות ופיתוח והורה על הסכם שותפות כלכלי בין יפן לאוסטרליה. אבה הוסיף ליצור הסכם כלכלי הממלכה המאוחדת בשנת 2014, הסכם אשר נתמך בידי ראש הממשלה דייויד קמרון לקראת פרישת הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי. אבה ראה חשיבות עליונה ביחסים של יפן עם הודו, אשר משמשת מתחרה של סין העממית במפה הבינלאומית, הוא חיזק יחסים כלכליים ושיתוף פעולה מדיני וכמו כן היה המנהיג היפני הראשון לבקר במצעד יום הרפובליקה של דלהי כאורח כבוד של ראש ממשלת הודו, מאנמוהאן סינג.

אבה נכח בשנת 2018 בפורום סנקט פטרבורג הבינלאומי לכלכלה וטיפח את הצד הכלכלי ביחסי יפן–רוסיה. הוא נפגש בשנת 2015 עם הנהגת קוריאה הדרומית וסין העממית בסיאול ופעל ביחד עם ראש ממשלת הרפובליקה העממית של סין, לי קצ'יאנג להסדר היחסים, כמו גם להסדיר את יחס שתי המדינות נגד תוכנית הגרעין של קוריאה הצפונית.

ולדימיר פוטין, שינזו אבה (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין, שינזו אבה (צילום: רויטרס)

זמן קצר לאחר הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2016 יצר אבה קשרים חזקים עם נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ. במסגרת מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין חוזקו היחסים הכלכליים של ארצות הברית עם ממלכת תאילנד, יפן ועוד מדינות במזרח אסיה ומעבר נגד ההשפעה הכלכלית הגוברת של סין העממית. יחסי ארצות הברית–יפן הפכו חמים יותר ויותר מאז שנת 2016 ובהמשך אבה הביע את תמיכתו האישית בפסגת ארצות הברית-קוריאה הצפונית בסינגפור בשנת 2018 אשר נגעה ישירות לביטחונה של יפן.

דונלד טראמפ, שינזו אבה (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ, שינזו אבה (צילום: רויטרס)

ב-2018 הגיע אבה לביקור בישראל ונפגש עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. השניים דנו בארכיון הגרעיני האיראני שנחשף באותו השבוע. "איראן שמרה את כל התוכניות. מי שלא רוצה נשק גרעיני - לא מכין תוכניות ובוודאי שאינו שומר אותן", אמר נתניהו לאבה. "זהו הסכם רע, שמבוסס על השקרים וההונאות של איראן". בפגישתם דנו השניים בקידום סוגיות הנוגעות לשתי המדינות בתחומים רבים, בין היתר בקידום טיסות ישירות מיפן לישראל, כדי להגביר את כניסת התיירים, ההשקעות והעסקים. אבה הזמין את נתניהו לביקור ביפן ואמר כי הוא "שמח מאוד לציין שישנה עליה דרמטית בהשקעות היפניות בישראל תחת ממשלתי".

שינזו אבה, בני הזוג נתניהו ומשה שגב (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
שינזו אבה, בני הזוג נתניהו ומשה שגב (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

ביוני 2020 החל אבה לסבול מקוליטיס כיבית, מה שהביא לנסיגה במצבו הבריאותי במהלך חודשי הקיץ. לאחר מספר ביקורים בבית החולים הכריז אבה ב-28 באוגוסט 2020 כי בכוונתו להתפטר מראשות ממשלת יפן, בנימוק חוסר יכולתו למלא את חובות התפקיד בשל מצבו הבריאותי הרעוע. במהלך מסיבת העיתונאים בה הודיע על התפטרותו, מיאן אבה להביע תמיכה במועמד כלשהו המתמודד להחליפו. יושיהידה סוגה שהיה מזכיר ממשלת יפן מאז 2012 ניצח בבחירות למפלגה, החליף אותו בתפקיד ומשמש כראש הממשלה החל מה-16 בספטמבר 2020.