מתרחבת רשימת המדינות באירופה המאפשרות המתת חסד על פי חוק, במקרה של מחלה קשה שאינה ניתנת לריפוי, ובתנאי שאין לרופא כל טובת הנאה מכך.

במשך שנים רבות שווייץ הייתה המדינה היחידה המאפשרת זאת. בשנת 1995 הצטרפה אליה הולנד, שהעבירה חוק עם הנחיות מקדימות של המתת חסד. מאז שנת 2002 המתת חסד אינה מעשה פלילי גם בבלגיה, ומ־2014 ניתן לבצע אותה במדינה גם בילדים.

כרגע על פי חוק בצרפת המתת חסד אינה מותרת וגם לא סיוע למתאבדים, אך עתה הצרפתים חותרים להצטרף לשורת המדינות המאפשרת לכל אדם סובל לסיים את חייו באופן מבוקר ועם עזרה, ולעשות זאת בלי לעבור על החוק.

ועדה אזרחית שמתכנסת לדון בנושא צפויה לפרסם את מסקנותיה במרץ 2023 ולהשפיע בכך על החוק הצרפתי. הוועדה המייעצת הלאומית לאתיקה בצרפת פרסמה בספטמבר האחרון את ההמלצה העוסקת באפשרות לסייע באופן אקטיבי לאדם אחר למות. בכך פתחה הוועדה את האפשרות לשינוי החוק בכל הנוגע להמתות חסד וליווי שלהן.

משנת 1980 נושא המתת חסד בצרפת מעורר מתחים עמוקים ודעות אידיאולוגיות מנוגדות בקרב האזרחים של המדינה. אחרי דיונים בנושא מזווית חילונית, אינדיבידואליסטית ורפואית, הגישה למוות הפכה פוליטית, לאחר שנשיא צרפת התייחס לנושא, דבר שגרם לוויכוחים בחברה הצרפתית. בהיעדר מענה מוסרי או דתי שאין עליו עוררין, החקיקה מנסה "למסגר" המתת חסד כדי למנוע פילוג ציבורי.