בדרך למלחמה במזרח? ראש הצי האמריקאי הזהיר כי סין עלולה לפלוש לטייוואן לפני 2024, והדגיש כי על הצבא האמריקאי להיערך לכך כעת ולהיות מוכן לאפשרות כזו של פלישה סינית לאי בשנה הקרובה. 

לפי הפרסומים בתקשורת האמריקאית, את הדברים אמר אדמירל מייק גילדיי, ראש המבצעים הימיים, שהתריע כי על ארה"ב לשקול שסין תוכל לפעול נגד טייוואן הרבה יותר מוקדם אפילו מהאזהרות הפסימיות יותר.

הוויכוח בארה"ב לגבי מתי סין עלולה לפלוש לטייוואן התגבר מאז שאדמירל פיליפ דוידסון, ראש פיקוד הודו-פסיפיק דאז, אמר לקונגרס בשנה שעברה כי הצבא הסיני יוכל לנקוט בפעולה נגד טייוואן לפני 2027.

אזהרה זו לא נלקחה בכובד ראש בזמן שהושמעה, אבל גורמים רשמיים הגבירו את אזהרותיהם בשנה האחרונה ובפרט מאז ביקורה של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בטייוואן בתחילת חודש אוגוסט, ביקור שבעקבותיו סין הסלימה את המהלכים והתרגילים הצבאיים בקרבת האי, עם ריבוי של מקרי חצייה של קו הגבול הימי. 

"כשאנחנו מדברים על חלון 2027, לדעתי זה חייב להיות חלון של 2022 או חלון פוטנציאלי של 2023", אמר גילדיי למועצה האטלנטית ביום רביעי. "אני לא מתכוון להדאיג, אבל אנחנו לא יכולים לקוות שזה ייעלם מעצמו". 

דבריו של גילדיי מגיעים יומיים לאחר ששר החוץ האמריקאי, אנטוני בלינקן, אמר כי סין "נחושה בדעתה להמשיך באיחוד מחדש בציר זמן מהיר בהרבה" לאחר שהחליטה שהסטטוס קוו "אינו מקובל עוד".

במקביל, סין שטוענת לריבונות על טייוואן הזהירה את וושינגטון שלא לעודד כוחות פרו-עצמאות במדינה. הנשיא שי ג'ינפינג הזהיר את ארה"ב על התמיכה בטייוואן, האשים "כוחות חיצוניים" בהחמרת המתיחות ברחבי מיצר טייוואן והציע ששחקנים חיצוניים ייקחו על עצמם את האשמה אם סין תרגיש נאלצת לתקוף.