לקראת משבר נרחב באירופה? על רקע המשך הפלישה הרוסית והחורף המתקרב, שמעלה את הצורך הדחוף בגז לצורכי חימום, המתיחות בין גרמניה לצרפת עולה שלב. בעקבות כך, שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק, תיפגש עם מקבילה מצרפת קתרין קולונה. השיחה שתעסוק בנושאי האנרגיה וגם באיומים של איראן על היציבות באזור.

המתיחות בין המדינות עלה לאחר שהאיחוד האירופי האשים את גרמניה כי "קיבלה החלטות חשובות" מבלי להתייעץ עם שותפיה באירופה, כפי שהעיד ביקורו של הנקצלר, אולף שולץ, בסין. גרמניה גם דחתה את הקריאות החוזרות ונשנות של צרפת לקנות גז כארגון משותף, ולא כל מדינה באופן נפרד. הגרמנים גם דחו את דרישתו של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לבנות תוכנית הגנה אסטרטגית המבוססת על טכנולוגיה אמריקאית ואף טכנולוגיה ישראלית.

קנצלר גרמניה אולף שולץ (צילום: רויטרס)
קנצלר גרמניה אולף שולץ (צילום: רויטרס)

כל חילוקי הדעות הללו הביאו לכך שבחודש שעבר, נדחתה ישיבת מועצת השרים המשותפת בין המדינות בפעם השלישית, לאחר שהתקיימה מדי שנה מאז שנת 2003. במקביל, השרים ידונו כאמור, ביחסים בין האיחוד האירופי לסין ועל המצב באיראן.

כזכור, בחודש ספטמבר האחרון, הודיעו שרי אוצר ממדינות ה-G7 - ארצות הברית, יפן, קנדה, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה כי יאסרו על סחר והובלה ימית של נפט גולמי ומוצרי נפט נוספים המגיעים מרוסיה ברחבי העולם, במידה ויהיו משווקים מעל תקרת מחיר שתיקבע. "המחיר המקסימלי ייקבע על ידי קואליציה רחבה של מדינות בהמשך", נמסר בהצהרה משותפת של שרי האוצר.

המהלך מגיע בשל רצון מדינות ה-G7 לנסות ולצמצם את יכולתה של מוסקבה לממן את מלחמתה באוקראינה מבלי לעורר יתר על המידה את האינפלציה העולמית. מאז תחילת יולי, מחירי הנפט העולמיים ירדו בכ-18%, אך הם עדיין גבוהים בכ-20% ממה שהיו לפני שנה. כמו כן, גורמים בכירים בממשל ביידן הודו לאחרונה כי נוצר חשש כבד מפני האפשרות שמחירי הגז והחשמל בארצות הברית ומדינות האיחוד האירופי יעלו בשל מחסור צפוי בגז. זאת, לאחר שרוסיה הודיעה מראש כי תצמצם את האספקה שלה לגרמניה ל-20% בלבד מהקיבולת שלה.