אין תחליף למראה עיניים
תמונה אחת שווה יותר מ־1,000 נספים
מחקר חדש של המכללה האקדמית תל אביב-יפו בחן את הגורמים המשפיעים על יחס ורגשות כלפי מהגרים 

שטף המהגרים מהעולם השלישי הצובאים על דלתות אירופה בעשור האחרון עומד בראש סדר היום הציבורי במדינות היבשת. באפריל 2015 טבעו כ־1,200 מהגרים בשני אירועים סמוכים כשסירותיהם התהפכו בלב ים. התקשורת דיווחה על כך בהצגת מלל ונתונים סטטיסטיים, אך ללא אזכור תמונות ופרטים אישיים.

בתחילת ספטמבר 2015 איילן כורדי, פעוט סורי בן 3, טבע עם משפחתו בסירה שיצאה מטורקיה ליוון והתהפכה. גופתו של איילן הקטן כשהיא מוטלת על החוף צולמה על ידי עיתונאי טורקי, עוררה סערה והפכה לסמל למאבק הפליטים. פוליטיקאים רבים ברחבי העולם התייחסו לתמונתו של איילן ולמשבר.

במחקר בינלאומי שערכו ד"ר אודליה הייזלר מהמכללה האקדמית תל אביב-יפו וד"ר אסנת ישראלי מהמכללה האקדמית אשקלון נמצא כי תמונת גופתו של איילן השפיעה באופן מובהק על היחס למהגרים בקרב המשיבים, שהיו בעלי יחס חיובי יותר למהגרים באופן מובהק לעומת אלה שרואיינו לפני המקרה.

לעומת זאת, לא נמצאה השפעה של אירוע הטביעה של 1,200 המהגרים על היחס להגירה. עם זאת, השפעת הטביעה של איילן הייתה זמנית והתפוגגה לאחר כחודש.

"ממצאים אלה תומכים בתיאוריית הקורבן המזוהה, הגורסת שלקורבן אחד עם שם, תמונה וסיפור תהיה השפעה גדולה יותר מאשר הרבה קורבנות שאינם מזוהים. גם בישראל הטביעה של הפעוט העלתה את נפח החיפושים של מונחים אלה הרבה יותר מאירוע הטביעה באפריל", אומרת ד"ר הייזלר ומוסיפה: "אם פוליטיקאים או ארגונים רוצים לרתום את הציבור לטובת מדיניות מסוימת, כדאי להציג סיפור על יחיד, שיועיל יותר מאשר דיווחי מידע סטטיסטיים".