מלחמת רוסיה-אוקראינהנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הצהיר מספר פעמים על סיפוח של המחוזות הבדלניים באוקראינה. בעקבות כך, נוצר מצב כי רוסיה כופה על אזרחים אוקראינים לקבל דרכון רוסי, גם ללא רצונם. כתוצאה מכך, הם מחוייבים להתגייס לצבא. בתוך כך, בתחקיר שפורסם היום (ראשון) באתר "פוליטיקו" נחשף כיצד רוסיה מאלצת אוקראינים, שברשותם דרכון רוסי, להתגייס לצבא ולהילחם נגד מולדתם. 

התחקיר בפוליטיקו מתפרסם על רקע הסיפוח הרוסי של המחוזות הבדלניים באוקראינה וה"התאזרחות" ההמונית מרצון או בכפייה, של האוקראינים בשטחים אלו. סגנית ראש ממשלת אוקראינה, אירינה ורסצ'וק, התייחסה לכך ואמרה כי "אמנת ז'נבה אוסרת בבירות על אזרוח כפוי של תושבים. צריך לדעת זאת כפשעי מלחמה".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)
מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)

אתר פוליטיקו גם חשף עדויות של אזרחים אוקראינים שנכפה עליהם להתאזרח. אחד מהם הוא ארנס, סוחר מכוניות, שעזב את חצי האי קרים לגאורגיה על מנת להימלט מהגיוס לצבא ולקח עמו את אשתו ושלושת ילדיו. על פי עדותו, הגבול מרוסיה לגאורגיה היה מוצף ומשפחתו עמדה בצדי הכביש ימים שלמים. בסופו של דבר, סיפר בעדות כי שילם שוחד לאחד הנהגים שעמדו בפקק שהשתרך לאורך 16 קילומטרים. ארנס הגיע בסופו של דבר לצד הגאורגי אך סיפר כי נתקל בקשיים, כאשר מערכת האכיפה הגאורגית סירבה להכניס אזרחים רוסים.

בעוד שלו ולמשפחתו היו דרכונים אוקראינים, אמיל בן ה-3 היה בעל תעודת ליד הרוסית בלבד. בעקבות כך, הרשויות אמרו כי יוכלו להיכנס למדינה, אך ללא בנם. עוד נכתב בתחקיר, כי המשפחה, שכבר הוציאה חלק גדול מכספה כדי להגיע לגאורגיה, נאלצה להסתובב ולחזור לקרים. אלפי אוקראינים שהחזיקו במסמכים רוסיים או אוקראינים מיושבים היו במצב דומה.

תופסים מחסה בתחנת הרכבת תחתית, קייב שוב תתת אש  (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
תופסים מחסה בתחנת הרכבת תחתית, קייב שוב תתת אש (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

כמו כן, מומחים מעידים כי הדרכון הכפוי, הוא פרקטיקה מכוונת של מדיניות החוץ הרוסית. המדיניות הרוסית החלה בשטחים הגאורגים ובמולדובה ב-2002, ולאחר מכן באוקראינה ב-2014. רוסיה אזרחה כמה מיליוני בני אדם תוך ערעור על ריבונותן של מדינות אחרות וכך הצדיקה את הפלישות הצבאיות. רוסיה הפכה יותר משני מיליון אזרחי קרים לאזרחים רוסים, תוך שישה שבועות בלבד.

התחקיר חושף כי מאז 2024, אזרחים אוקראינים, באזורים הכבושים על ידי רוסיה, יכלו להגיש בקשה לקבלת מסמכים אוקראיניים רשמיים. עם זאת, הדבר היה כרוך בנסיעות יקרות וזמני המתנה ארוכים. תעודות לידה אוקראיניות למשל, היו מונפקות על סמך תעודת לידה רוסית וחוייבה לקבל אישור על ידי בית המשפט.

הפיצוץ בגשר קרים (צילום: רויטרס)
הפיצוץ בגשר קרים (צילום: רויטרס)

רוסיה כבר גירשה אלפי אוקראינים משטחה, לעתים במסווה של "הצלה מהמלחמה הפעילה", ולאחר מכן קשרה את קבלת הסיוע וההטבות בקבלת דרכון רוסי. בעדות נוספת של אזרח אוקראיני אנונימי, נמסר כי עזב את קרים כדי להימנע מגיוס לצבא הרוסי. לדבריו, הוא נסע דרך רוסיה ויצא עם דרכון רוסי שהונפק בקרים והצליח להיכנס ללטביה עם דרכון אוקראיני לא בתוקף. האזרח סיפר כי "ראה אחרים שסורבו להיכנס על סמך הנימוק שהם משתמשטים מהצבא הרוסי ובחרו לגור בחצי האי קרים".

בסופו של דבר האזרח האנונימי הגיע לבלגיה וכעת מחכה שהקונסוליה האוקראינית תאשר את זהותו. בינתיים, הוא לן באכסנייה למהגרים העוברים במערכת האכיפה במדינה.