בדרך למרוץ חימוש גרעיני? נשיא קוריאה הדרומית, יון סוק-יאול, הצהיר כי "אנו יכולים לפתח נשק גרעיני משלנו, או לבקש מארה"ב לפרוס את הנשק הטקטי בחצי האי, אם האיום מצפון יגדל", כך דווח הבוקר (שישי) בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" האמריקאי. זו הפעם הראשונה שמנהיג מהמדינה דיבר על כך באופן מפורש. זאת, על רקע האיומים הגוברים של פיונגיאנג שעוררו את הדיון במדינה.

הנשיא הדגיש כי "ארה"ב וקוריאה הדרומית דנות בשיתוף מידע ובביצוע משותף של תוכניות מבצעיות להרתעת האיום הגרעיני של השכנה מצפון". עם זאת, הסיכוי שקוריאה הדרומית, מדינה לא גרעינית, תפתח נשק משלה מאיים לערער את היציבות ולהגביר את המתח הגבוה עם פיונגיאנג. הרעיון של פריסת הנשק הטקטי במדינה כבר נדחה על ידי ארה"ב וממשלים קודמים בסיאול, אם כי סקרים במדינה האסיאתית הראו כי רוב הציבור תומך בכך.

ניסוי טילים בקוריאה הצפונית (צילום: רויטרס)
ניסוי טילים בקוריאה הצפונית (צילום: רויטרס)

משרד הנשיאות של קוריאה הדרומית פרסם את הדברים אמש והדגיש כי "לא חל שינוי במדיניות של המדינה והציות לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. "כדי להרתיע ביעילות את האיומים של פיונגיאנג, ממשלתנו התמקדה בחיזוק ההרתעה המורחבת עם ארה"ב", כך על פי הודעת הנשיאות. סוק-יאול דחף את וושינגטון לאפשר לסיאול להיות מעורבת יותר בניהול הנשק הגרעיני, כולל תכנון ותרגילים משותפים.

קוריאה הדרומית מוגנת תחת המטריה הגרעינית של ארה"ב, על ידי ההסכם בין המדינות, שאומר כי וושינגטון תשתמש בנשק הגרעיני שלה, כדי להגן על בת בריתה במזרח הרחוק. ארה"ב קיפלה את הנשק הגרעיני הטקטי שלה מקוריאה הדרומית בתחילת שנות ה-90, במסגרת הסכם פירוק הנשק עם ברית המועצות, ודחתה לפרוס אותו באזור מחדש.

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, הצהיר כבר כי "ארה"ב נותרה מחויבת לפירוק חצי האי הקוריאני מגרעין. אנו נפעל יחד עם קוריאה הדרומית בשיפור יכולות ההרתעה המורחבות".