ארצות הברית התעקשה במשך שנים שחצי האי קרים הוא חלק מאוקראינה, על אף הסיפוח הרוסי. עם זאת ממשל ביידן מחזיק בקו נוקשה מאז החלה המלחמה ומסרב לספק לקייב את אספקת הנשק הדרושה לקייב על מנת לפעול בחצי האי שבמחלוקת. 

אולם כעת נראה שהעמדה האמריקאית מתרככת. לאחר חודשים של דיונים עם פקידים אוקראינים, ממשל ביידן מודה לראשונה שייתכן כי קייב תזדקק לכוח על לתקוף את המעוז הרוסי, גם אם מהלך שכזה יגביר את הסיכון להסלמה, כך דווח הערב (רביעי) בעיתון האמריקאי ניו יורק טיימס מפי מספר פקידים אמריקאים. 

בממשל ביידן מאמינים כי חיזוק הצבא האוקראיני יוכל לאפשר לה לאיים על השליטה הרוסית בחצי האי, ובכך גם לחזק את מעמדה בכל משא ומתן עתידי. בנוסף, בבית הלבן מעריכים כי האיומים מצד הקרמלין בשימוש בנשק גרעיני אינם ריאלים אך קיימים. בעקבות כך, ממשל ביידן שוקל כיצד לעזור לאוקראינה לתקוף את חצי האי.

פקידים אמריקאים דנים עם עמיתיהם האוקראינים בשימוש בכלי נשק שסופקו על ידי אמריקאים, ממערכות הרקטות HIMARS ועד כלי רכב מדגם בראדלי. עם זאת, הנשיא ביידן עדיין לא מוכן לתת לאוקראינה את מערכות הטילים ארוכות הטווח שקייב תצטרך כדי לתקוף מתקנים רוסיים בחצי האי.

מערכת HIMARS של צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)
מערכת HIMARS של צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)

גורמים רשמיים אוקראינים ציינו כי קרים הוא יעד חשוב להתקפות שלהם וכי המשך הלחץ הצבאי על הבסיסים הרוסיים שם הוא חלק משמעותי מהאסטרטגיה שלהם. גורמים צבאיים אוקראינים דנו גם עם גורמים אמריקאים בחשיבות הגברת הלחץ על "הדרג האחורי" של רוסיה בקרים, התומך בפעולות צבאיות במקומות אחרים באוקראינה.

משרד ההגנה הבריטי אמר בשבוע שעבר כי בשבועות האחרונים רוסיה חיזקה את הביצורים הגנתיים במרכז זפוריז'יה. אם אוקראינה אכן תתמקד בהשבת זפוריז'יה, אזי התקפות ראשוניות עשויות לכלול פגיעה במטרות בחצי האי קרים הסמוכה. "פריצת דרך אוקראינית גדולה בזפוריז'יה תאתגר ברצינות את הכדאיות של 'הגשר היבשתי' של רוסיה", נכתב בהערכת המודיעין הבריטית.

מפקדים בכירים בארה"ב ואוקראינה יערכו בשבוע הקרוב פגישת תכנון בגרמניה כדי לשרטט את התכנון ההתקפי, כך אמר בכיר אמריקאי. התרגיל, אמר הבכיר, נועד ליישר את תוכניות הקרב של אוקראינה עם סוגי הנשק והאספקה ​​שבנות ברית נאט"ו תורמות. פקידים אוקראינים חוששים שארצם לא תוכל לשרוד שנים של סכסוך. 

גורמים אמריקאים מצידם אומרים שהם לא יודעים כיצד יגיב פוטין אם אוקראינה תתקוף את קרים באמצעות נשק שסופק על ידי ארה"ב. "ההתמקדות שלנו היא להמשיך ולעשות את מה שעשינו, כלומר לוודא שלאוקראינה יש בידיה את מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה, מה שהיא צריכה כדי לדחוק לאחור את התוקפנות הרוסית, כדי להחזיר את השטח שנכבש", אמר מזכיר המדינה האמריקאי.