סגן מחלקת המדינה של ארה"ב בתחום בקרת הנשק והביטחון הלאומי, רוברט ג'וזף, הצהיר כי "האירועים באיראן הם חלק ממהפכה, סופו של המשטר האסלאמי קרב". את הדברים אמר בריאיון לארגון "Unity Foundation", כך דווח הבוקר (חמישי) בערוץ "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה במדינה. זאת, על רקע המשך "מחאת החיג'אב" ששוטפת את המדינה, מאז הדיווח על מותה של הצעירה הכורדית, מהסא אמיני.

ג'וזף הסביר כי הוא אופטימי לגבי עתידה של איראן. לדבריו, "האיראנים פעלו למהפכה החוקתית ב-1905, ובמהלך 40 שנות הקריירה שלי, הייתי עד לעלייה של הדיקטטורה ואוטוקרטיה הדתית השולטת במדינה כבר 40 שנה. אני מאמין שבמהלך עשרות השנים של הממשל האלים והמדכא, גובר רצונו של העם האיראני לחופש ודמוקרטיה. אני גם חושב שנגרמה סבלנותם של האנשים, וזה ניכר במחאות באיראן, בואו נקרא לזה מהפכה, מהפכה שמראה שהעם הגיע לקצה גבול היכולת לסבול את השחיתות של המשטר".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מחאה נגד המשטר באיראן ודיכוי המחאות  (צילום: REUTERS/Dilara Senkaya)
מחאה נגד המשטר באיראן ודיכוי המחאות (צילום: REUTERS/Dilara Senkaya)

מחאות באיראן (צילום: רויטרס)
מחאות באיראן (צילום: רויטרס)

לדבריו, "לתושבי איראן נמאס מחוסר היכולת של המשטר לטפל בבעיות הפנים, בין אם זה בתחום מגיפת הקורונה או בכלכלה שפושטת רגל. תסתכלו על האלימות נגד הנשים והמיעוטים, נמאס להם מזה. נמאס להם מאיך שאיראן נראית בעיני העולם וכך שהפכה למבודדת ודחויה. אך הכי חשוב, אנשים רוצים חופש וכבוד, ואני חושב שהם ינצחו בדרך הזו. זה אולי לא ביום אחד, מחר או בעוד חודש, אך סופו של המשטר קרב. אנשים ילחמו למען הדמוקרטיה".

ג'וזף הסביר כי הסיבה שהמחאה מצליחה ונכנסת לחודשה החמישי, היא כי "האיראנים נתונים לאלימות ודיכוי. לאנשים נמאס מהמשטר הזה מסיבות רבות, ולמרות הדיכוי ברחובות ולמרות כליאתם של מאות בני אדם, הם רוצים חופש. זה משקף את תנאי החיים שלהם במשך תקופה ארוכה ואת רצונם לבנות באיראן חופש ודמוקרטיה. אני גם חושב שהסיבה לכך שהתקוממות נמשכת, היא כי אנשים רוצים צדק".

בסיום דבריו, אמר כי "איראן היא לא לוב וגם לא סוריה. זו מדינה שמוכנה לדמוקרטיה ומוכנה לכך זמן מה, המהפכה האיראנית רק צריכה ארגון. הדרך היחידה להתמודד עם האיום הגרעיני של הרפובליקה האסלאמית, היא הקמת רפובליקה דמוקרטית באיראן".