78 שנים לאחר שחרור מחנה אושוויץ ציינה היום (שלישי) הנציבות האירופית את יום השואה הבינלאומי שחל השבוע. ליד האנדרטה לזכר הקורבנות במועצת אירופה בשטרסבורג נשאו דברים המזכיר הכללי של המועצה מריה בצ'נוביץ בוריץ' ושרת החוץ של גרמניה אנלנה בירבאק.

בטקס השתתפו נציגי 47 המדינות החברות בנציבות האירופית, שגרירים ומשקיפים ממדינות נוספות, ולצד נציגים מהעולם היהודי בהובלת רב העיר הרב ווייל. הטקס נחתם בדקת דומייה לזכר קורבנות השואה והנחת זרים. לטקס הוזמן לשאת דברים יו"ר רבני גרמניה ורב העיר פרנקפורט, הרב אביחי אפל. יצוין, כי זו פעם ראשונה שראש ארגון יהודי מוזמן לשאת דברים בפני הנציבות ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה.

''אי אפשר לנהל דיון הגיוני על אנטישמיות'' (צילום: imagin)
''אי אפשר לנהל דיון הגיוני על אנטישמיות'' (צילום: imagin)

הרב אפל פתח את דבריו: "ביום השואה הבינלאומי אני מתייצב לפניכם כרב בישראל, יהודי עתיק בן 3300 שנה, ומאז נהיינו לעם התחילה האנטישמיות הרעילה, והשאלה הגדולה לעולם הנאור, היא:  למה? Why? pourquoi? warum?  pochemu? por que?  הרי הבאנו לעולם ערכים נאצלים של אחוות אדם, ערכים סוציאליים כמו יום המנוחה השבועי, אהבת הזר והגר, דאגה לעובד ולהגינות המסחר, וכל אלו משמשים מגבירי קול לשאלה הנוראה והמדממת: למה?".

"לא באתי לכאן לתת תשובה, כי אין. אני ניצב לפניכם בידיעה שישנם נושאים שאי אפשר לנהל עליהם דיון ב"מחלקת הפילוסופיה, כי הם שייכים למחלקת הפסיכולוגיה. הרי אי אפשר לנהל דיון הגיוני על אנטישמיות!", הוסיף. 

עוד אמר: "אני ניצב כאן בנציבות האירופית שהבסיס להקמתה הוא להבטיח: לא עוד!. אך 'לא עוד' אין פירושו שלא יישלחו מיליוני יהודים לכבשני האש. אלא לוודא אם נעשה די כדי שנוכל לחיות כאן כיהודים, האם הכול נחלת העבר, ואנו, כאזרחים נאמנים נוכל לקיים כאן חיים כפי אמונתנו?".

יום השואה הבינלאומי בגרמניה  (צילום: imagin)
יום השואה הבינלאומי בגרמניה (צילום: imagin)

"יום השואה הבינלאומי" ,אמר הרב אפל והוסיף: "אינו רק אירוע על לוח שנה. הוא שעון מעורר, תמרור אזהרה ותמרור דרך. העם היהודי בהוראת גדולי רבניו ובחקיקה של כנסת ישראל, מוקיר אתכם, והוא מציין בלוח השנה היהודי, בכל רחבי תבל, וגם בבית הזה, בהשתתפות בכירי המדינות, את 'יום השחרור וההצלה', שהוא התאריך העברי ליום הניצחון על הנאצים, שיזם ומפעיל ד"ר גרמן זכרייב. יום זה מעלה זיכרון ותודה לאל וגם הוקרת תודה פומבית לחיילי בנות הברית וחסידי אומות העולם שחירפו נפשם למלחמה ברוע והשחור, למען חירות בני עמם והצלת בני עמנו". 

את סיום דבריו הקדיש הרב אפל לנושא האנטישמיות שאנו חווים בימינו; "בחג החירות של העם היהודי אנחנו מזכירים: "שבכל דור ודור עמדו עלינו לכלותינו". אי אפשר שלא להזכיר במעמד חשוב כזה, את האויב האיראני,  זה לא סוד, הכל נאמר שם בגלוי ששילטון האייתולות בטהרן, רוצה לחולל שואה נוספת".

הוא הזכיר את חג החנוכה האחרון: "בחג החנוכה האחרון אירחה את כינוס רבני צרפת, שגרירות מדינה בעלת אוכלוסייה שיעית – מוסלמית החברה כאן בנציבות האירופית - אזרבייג'ן. מדינה זו  בה מקבלים היהודים יחס חם ומחבק לאורך מאות בשנים, ניצבת בחזית מול אירן ומקיימת שכנות של אחוות עמים בין אזרחיה האזרים והיהודיים ללא גילויי אנטישמיות. לצערנו, ועל זה אנו מביעים את תמיהתנו, איך דווקא המדינה המוסלמית שפתחה את ליבה למען היהודים ואף מקימה בימים אלו שגרירות בישראל, אינה זוכה לגיבוי הראוי ממדינות האיחוד האירופי, ואפילו נמצאת תחת איום להטלת סנקציות לרכישת נפט וגז ע"י הסנאט הצרפתי".

''הבה ונהיה שותפים'' (צילום: imagin)
''הבה ונהיה שותפים'' (צילום: imagin)

לסיום דבריו אמר: "אני, הרב אביחי אפל מפרנקפורט, הנני בן גאה לעם היהודי שטעם את מלוא תלאות ההיסטוריה ושילם עבורה מחיר מלא, כנציג העם הזה אני קורא לכם מכאן והיום: הבה ונהיה שותפים, כדי שלא יגבו מאתנו תשלום נוסף וכדי ששום עם אחר לא ישלם בעתיד מחיר כזה!  ביחד נמשיך בישום לקחי "יום השואה", ועושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו, על כולנו – ויתגדל ויתקדש שמיה רבה!".