ועידת התביעות מפרסמת הבוקר את ממצאי סקר המודעות לשואה שערכה בהולנד, כחלק ממחקר הנערך בשנים האחרונות בכמה מדינות שונות. ממצאי הסקר מצביעים על היעדר ידע בסיסי, כולל הקשר של הולנד עצמה להיסטוריה של השואה לצד נתונים מדאיגים בנוגע להכחשתה.

מספר המבוגרים ההולנדים המאמינים שהשואה היא מיתוס היה גבוה יותר מכל מדינה שנסקרה בעבר: 12% מכלל הנשאלים סבורים שהשואה היא מיתוס או שמספר ההרוגים שנאמר שנרצחו בשואה היה מוגזם מאוד, בעוד 9% אינם בטוחים. המספרים הללו גבוהים יותר בפילוח בני דור ה־Z (אנשים שנולדו מסוף שנות ה־90) כאשר כמעט רבע (23%) מתוכם מאמינים שהשואה היא מיתוס או שמספר ההרוגים היהודים היה מוגזם מאוד, בעוד 12% אינם בטוחים.

 22% מבני דור ה־Z ההולנדים חושבים שזה מקובל שאדם יתמוך בעמדות נאו־נאציות, בהשוואה לכלל האוכלוסייה – 12%. עוד עולה בסקר כי רוב (54%) ההולנדים לא יודעים שכ־6 מיליון יהודים נרצחו בשואה.

מקס ארפלס, שורד שואה הולנדי: "אני פגוע עמוקות מהממצאים של הסקר ומכך שהציבור לא מכיר את ההיסטוריה של עצמו. ללא חינוך אמיתי, הדורות הצעירים לא יכירו את גודל ההשפעה של השואה, איך התבססה ועלתה, ואנחנו ששרדנו לא נזכה לעדות שתמשיך את סיפורינו".

גרג שניידר, מנכ"ל ועידת התביעות: "אחת המגמות המטרידות ביותר שאנחנו ממשיכים לראות בסקרים האלו היא העלייה במספר האנשים שמאמינים שהשואה היא מיתוס או שמספר היהודים שנרצחו מוגזם. המספרים הכוללים בנוגע להכחשת ועיוות השואה גבוהים יותר בהשוואה למדינות אחרות שבהן נערך הסקר. זהו לעג לאלה שאיבדו את המשפחות שלהם בשואה".

לדבריו "מנגד, סקר זה, בדומה לסקרים האחרים שביצענו, מוכיח שיש רצון רב בשיפור לימודי זיכרון השואה בבתי ספר ברחבי העולם. שני שלישים (66%) מהנשאלים ההולנדים חושבים שלימודי זיכרון השואה צריכים להיות חובה בבתי ספר. 77% מהמגיבים מאמינים שיש חשיבות בלימודי זיכרון השואה, בין היתר כדי שדבר כזה לא יקרה שוב".