מלחמת רוסיה-אוקראינההתובע הכללי של גרמניה הצהיר כי יש בידיו מספר תלת ספרתי של ראיות המצביעות על כך שרוסיה ביצעה באוקראינה פשעי מלחמה. לדבריו, "יש צורך בהליך שיפוט ברמה הבינלאומית כנגד רוסיה". בריאיון שערך הבוקר (שבת) לעיתון הגרמני Welt, הדגיש כי "אנו מתמקדים בטבח ההמוני בבוצ'ה ובהתקפות הרוסיות כנגד תשתיות אזרחיות באוקראינה".

התובע הכללי הגרמני הוסיף כי "אנו מכינים את התיק לבית המשפט, בין אם המשפט יתרחש בגרמניה, או בפני בית משפט בינלאומי". כשנשאל את מי צריך לשפוט, אמר כי "המנהיגים של רוסיה, ואלו המיישמים את ההחלטות בדרג הגבוה ביותר בצבא, הם צריכים להיות אחראיים למעשים".

הרס בבוצ'ה, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alkis Konstantinidis)
הרס בבוצ'ה, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alkis Konstantinidis)

בתוך כך, עיתון "הגרידאן" דיווח כי ארה"ב אפשרה לראשונה שימוש בנכסים רוסיים שנתפסו על ידיה. התובע הכללי של ארה"ב, מריק גרלנד, אמר כי אישר למדינה להשתמש בכסף רוסי שנתפס, על מנת לסייע לאוקראינה. הודעתו של גרלנד הגיעה במהלך פגישה עם התובע הכללי של אוקראינה, אנדריי קוסטין, בוושינגטון. הכסף יגיע מנכסים שהוחרמו מהאוליגרך הרוסי קונסטנטין מאלופייב, לאחר כתב האישום נגדו בחודש אפריל האחרון, בגין ניסיון התחמקות מסנקציות. לדבריו, "הכסף יעבור למשרד החוץ כדי לתמוך בתושבי אוקראינה". התובע הכללי האוקראיני בירך על ההחלטה והצהיר כי "הכסף יעזור לבנייתה המחודשת של אוקראינה".

כזכור, רוסיה ביצעה את הטבח המזעזע בעיר בוצ'ה בחודש אפריל האחרון, חודשיים בלבד לאחר שפלשה לאוקראינה. משרד ההגנה האוקראיני הודיע אז על מראות קשים בעיר, ובהם תמונות של גופות המפוזרות בכל רחבי העיר. על פי הדיווח, הרשויות באוקראינה מצאו מאות גופות. בראיון שערך אז לרשת CBS אמר נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי: "זהו טיהור של האומה כולה ואנשיה, אנו אזרחי אוקראינה ואיננו רוצים להיות כפופים לרוסיה, זו הסיבה בגינה אנו מושמדים"

הטבח בבוצ'ה (צילום: RONALDO SCHEMIDT.GettyImages)
הטבח בבוצ'ה (צילום: RONALDO SCHEMIDT.GettyImages)

מלחמת רוסיה-אוקראינה (צילום: רויטרס)
מלחמת רוסיה-אוקראינה (צילום: רויטרס)

רוסיה, שהתבקשה לתת תגובתה לאור התמונות הקשות שפורסמו, הכחישה את האשמותיה של אוקראינה בדבר רצח האזרחים בבוצ'ה. משרד ההגנה הרוסי הוציא הודעה רשמית בה טען כי התמונות שהופצו בהן רואים גופות שכובות ברחובות, "הן פרובוקציה נוספת" וציין כי הכוחות הרוסים עזבו את העיר.

המזכיר הכללי של נאט"ו, ינס סטולטנברג, כינה את מראות גופות האזרחים בבושה "מעשה ברוטאלי" שלא נראה כמותו עשורים. הוא הוסיף כי "המראות הללו מחדדים את חשיבות סיום המלחמה הזו", כך אמר בראיון לרשת CNN וציין כי הוא מחזק את האפשרות לחקירה פלילית בידי בית הדין בהאג.

חקירת האו"ם קבעה - "רוסיה ביצעה פשעי מלחמה"

האו"ם פרסם בחודש ספטמבר האחרון כי במסגרת חקירה שביצע, הגיע למסקנה כי רוסיה ביצעה פשעי מלחמה באוקראינה. זאת, בהתבסס על ראיות שנאספו מארבעה אזורים במדינה - קייב, צ'רניהיב, חרקוב וסומי, בהן ביקרה הוועדה ב-27 מקומות וראיינה יותר מ-150 קורבנות ועדים. "בהתבסס על העדויות שנאספו על ידי הנציבות, היא הגיעה למסקנה שבוצעו פשעי מלחמה באוקראינה", מסר יו"ר הוועדה.

עוד נמסר כי "היינו המומים מכמות ההוצאות להורג שבוצעו באזורים הללו, והוועדה מתמקדת כרגע בחקירת המקרים ב-16 עיירות ויישובים". במהלך הביקורים פקדו חברי הוועדה חלקות קברים, מרכזי מעצר ועינויים. הצוות בחן גם מקרי התעללות שבוצעו בחיילים רוסים על ידי כוחות הצבא האוקראיני. 

דו"ח הוועדה הדגיש כי אזורים מסוימים סבלו יותר מאחרים מתוצאותיו של הכיבוש הרוסי, אשר כללו התקפות ללא הבחנה על האוכלוסייה האזרחית, הוצאות להורג, עינויים ואלימות מינית. האלימות המינית-מגדרית מצדם של חיילים רוסים לא פסחה על קורבנות בטווח רחב של גילאים, מ-4 עד 82.