הקהילה היהודית בפורטו קוראת לאיחוד האירופי לפתוח בחקירה בינלאומית אובייקטיבית של "פעולה אנטישמית רחבת היקף שהתרחשה בפורטוגל, תוך שימוש בפושעים שביקשו להשמיץ את הקהילה החזקה במדינה, להרוס את המנהיגות היהודית, לעצור את זרם האזרחים הישראלים ולשים קץ לחוק שהעניק אזרחות פורטוגלית ליהודים ממוצא פורטוגלי״. כך אמר אתמול נשיא הקהילה היהודית בפורטו גבריאל סנדרוביץ׳.

"הסיבות לבקשה נוגעות לצורך לחקור מי הורה על פעולת המשטרה נגד הקהילה במרץ 2022, ומי היו ׳השודדים, הרוצחים והמורשעים׳ שניסו להפליל יהודים מפורטו. יש גם צורך לשמור על כבודם של אנשי האומה הפורטוגלית, שבוודאי יהיו הראשונים שיהיו מעוניינים בחקירה עצמאית", הוסיף.

בספטמבר 2022 קבע בית המשפט העליון כי החשדות המיוחסים לראשי הקהילה היהודית בפורטו "מבוססים על כלום", דבר שמשטרת פורטו כבר הצהירה עליו ב־2021. עם זאת, סנדרוביץ' מסביר כי במהלך השנה שחלפה, "שוטרים מליסבון פשטו על בית הכנסת ועל המוזיאון היהודי ועצרו את הרב על סמך גינויים אנונימיים, שייחסו לו מעשי שחיתות של שני אנשים שהוא לא מכיר, ומאשימים אותו בהשחתת משרדי רישום שהוא מעולם לא ביקר בהם". 

במקביל, חיפשו "מזוודות של כסף" בביתה של סגנית הנשיא (נכדתו של קפטן בארוס בסטו, הידוע גם כ'דרייפוס הפורטוגלי'), חברת בנייה של משתף פעולה קהילתי נחשדה בהנפקת אישורים ממוצא ספרדי והודעה רשמית של הרשויות הפיצה את הידיעה שבכירה בקהילה הועמדה לדין גם בגין סחר בסמים".

חבר מועצת הקהילה לעניינים משפטיים דיוויד גארט אומר כי חקירת האיחוד האירופי נחוצה: "אם החקירה תגיע למסקנה שסוכני המדינה השתמשו בפושעים ובכלי התקשורת כנגד ארגון דתי ותרבותי (הקהילה היהודית של פורטו), אז אפשר לומר שהם רצו בעיקר להשמיד אליטה יהודית מתהווה, ושהמטרה לא הייתה רק לפתוח בהליכים נגד חשודים בשל פעילות לא חוקית״.