כלי התקשורת בישראל סיקרו בהרחבה את המחאה ההמונית נגד הרפורמה המשפטית שאותה מקדמת הממשלה. במקביל, גם בכלי תקשורת ברחבי העולם עקבו בעניין רב אחר המחאה שנערכה מול משכן הכנסת ובמוקדים רבים בארץ, וסיקרו אותה באופן נרחב. 

בעיתון "הגרדיאן" הבריטי נכתב, כי "ממשלת הימין של ישראל החלה בפעילות החקיקה שמטרתה לשנות את מערכת המשפט, מה שגרם להפגנות ענק נגד הצעדים המוצעים. השינויים שראש הממשלה נתניהו מקדם נתקלו במחאות הגדולות ביותר שנראו אי פעם בערי ישראל, המאחדות מרכיבים רבים של החברה שהיא בדרך כלל מקוטבת מאוד. התנועה האנטי-ממשלתית המתהווה, שמצהירה כי הצעדים יערערו את יסודות הדמוקרטיה, פתחה בקמפיין הגדול ביותר שלה, בזמן שבוועדת החוקה מצביעים על הסעיפים".

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני)

"עשרות אלפי בני אדם עלו לירושלים לפני העצרת מחוץ למשכן הכנסת. הם הגיעו ברכבות, שיירות רכבים ואוטובוסים, בזמן שרבים חסמו כבישים מהירים וצירים מרכזיים". על פי הנכתב בעיתון, "נתניהו חזר לתפקידו כראש הממשלה, בהרכב הימני ביותר בתולדות המדינה. גורמים שונים בקואליציה מבקשים גם לספח את הגדה המערבית, לבטח את החקיקה התומכת בלהט"בים, להגביל את חופש הביטוי ולסרס את בית המשפט העליון, הממלא את מקומות כבלם במדינה שבה אין חוקה פורמלית".

עוד נכתב בעיתון כי "השינויים במערכת המשפט עשויים לסייע לנתניהו להימנע מהרשעה במשפט המתמשך שלו, שבו הוא ממשיך להכחיש את כל האישומים נגדו. אך הסקרים מצביעים על כך שלצעד יש תמיכה ציבורית מועטה יחסית, והצעדים עוררו כעס נרחב בקרב הישראלים, בעלי נטייה ליברלית".

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: מטה המאבק)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: מטה המאבק)

ב-CNN האמריקאי נכתב כי "עשרות אלפי ישראלים התכנסו מול הפרלמנט על רקע האזהרה מפני תוכניתו של ראש הממשלה נתניהו להחליש את מערכת המשפט, שעלולה להוביל את המדינה ל'קריסה חברתית'. במקביל, נכתב כי "סצנות כאוטיות שודרו מישיבת ועדת החוקה של כנסת, כאשר חברי אופוזיציה קראו קריאות נגד חברי הקואליציה. בשלב מסוים, חלקם קפצו מעל השולחנות, עד שהוצאו על ידי הסדרנים".

"הקואליציה של נתניהו מבקשת לאשר את השינוי המקיף ביותר במערכת המשפט הישראלית מאז הקמתה. השינוי המשמעותי ביותר, יאפשר לרוב רגיל בכנסת לבטל את החלטות בית המשפט העליון. הרפורמות גם מבקשות לשנות את אופן בחירות השופטים ולהרחיק את היועצים המשפטיים הבלתי תלויים של משרדי הממשלה".

במקביל, ב-BBC הבריטי נכתב כי "עשרות אלפי ישראלים הפגינו מחוץ לפרלמנט נגד התכניות של הרפורמה המשפטית שחילקו את המדינה. ישראל הייתה עדה לאחרונה לכמה מההפגנות הגדולות ביותר מזה שנים, מה חשיפת תכניות הרפורמה. אם הרפורמה תעבור, היא תבלום את כוחו של בית המשפט העליון ותעניק לממשלה יותר כוח על מינוי השופטים".

בנימין נתניהו, יריב לוין (צילום: עמית שאבי)
בנימין נתניהו, יריב לוין (צילום: עמית שאבי)

כמו כן, בוושינגטון פוסט נכתב כי "עשרות אלפי ישראלים פתחו בשביתה והפגינו מול הכנסת, בקריאה לעצור את ראש הממשלה נתניהו מלהחליש את מערכת המשפט במדינה. בעוד שהמפגינים הניפו את דגלי ישראל וצעקו "לא לדיקטטורה", הקואליציה של נתניהו הצביעה בעד הסעיפים בוועדת החוקה".

"נתניהו טוען כי שינויי החקיקה נחוצים כדי לרסן את השופטים האקטיביסטיים מדי של ישראל, לרסן את השחיתות השיפוטית לכאורה ולהגביר את הגיוון בבית המשפט. למרות זאת, מאות חברות טכנולוגיה הודיעו על תמיכתן בשביתה ואף סיפקו הסעות לירושלים. העימות מגיע כאשר ישראל נאבקת בחוסר הביטחון ובמתיחות הגוברת בגדה המערבית".

כאמור, ברחבי הארץ מתקיימות היום מחאות נגד הרפורמה במערכת המשפט, זאת במקביל לשביתה במאות חברות וארגונים. מוקד ההפגנה העיקרי הוא מחוץ למשכן הכנסת, שם התפתחו עימותים בין מפגינים לכוחות יס"מ אחרי שגדרות שהציבה המשטרה הופלו.

ישיבת הממשלה  (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
ישיבת הממשלה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, אמר בהפגנה: "אנחנו יהודים, אנחנו פטריוטים, גם אנחנו עם ישראל. אם הם ימשיכו את הטירוף הזה, שלא ידברו אתנו על אחדות. אין דבר כזה אחדות שבה רק צד אחד קובע את החוקים. הם שומעים אותנו והם מבינים שכל מה שהם חשבו עלינו היה לא נכון. הם שכנעו את עצמם שאנחנו עייפים - לא נתעייף לעולם. הם שכנעו את עצמם שאין לנו כבר כוח למאבק הזה - עכשיו הם לא מאמינים למראה עיניהם".

בני גנץ אמר בהמשך: "יש שלטון רוב, אבל אין עריצות רוב. זה שיש לך רוב, אבל לא מותר לך הכל. זה שאתה נהג האוטובוס לא אומר שאתה קובע את חוקי התנועה. לא צריך להפסיק את המאבק. בשמי ובשם כל האופוזיציה, לא מוכנים להתפשר על הדמוקרטיה ולא תיהיה שום דמוקרטיה. לא תיהיה הידברות בלי עצירת ההידברות. יש להידברות תנאים בסיסים שעוצרים את החקיקה, שאין פוליטיזציה של מערכת המשפט. אנחנו לא מוכנים שתיהיה פולטיזציה של מערכת המשפט. איראן היא בעיה שאפשר להתגבר, טרור הוא בעיה אבל עמדנו מולה. נתניהו אתה מפרק את החברה הישראלית מבפנים, לא ניתן לך את זה".