שנה למלחמה באוקראינה: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נאם היום (שלישי) במוסקבה בפני בית המחוקקים במוסקבה. במהלך דבריו, הצהיר כי רוסיה משעה את השתתפותה בהסכם START עם ארה"ב, שנועד להגביל את הנשק הגרעיני האסטרטגי של שני הצדדים.

כמו כן, אמר הנשיא הרוסי כי "אנחנו בתקופה קשה, אנחנו נחליט בקרוב על פעולות צבאיןת מיוחדות, צעד אחר צעד". לדבריו, "עשינו הכל כדי לפתור את הבעיה הזו בדרכי שלום, ניהלנו משא ומתן כדי לפתור את העימות בשלום, אבל מאחורי הגב שלנו הוכן תרחיש שונה מאוד". כמו כן, אמר כי "צבא אוקראינה משתמש במאפיינים נאצים בשדה הקרב"

פוטין הוסיף כי "אוקראינה ניהלה שיחות עם המערב לגבי אספקת הנשק, עוד לפני הפעולה הצבאית. המערב רימה בציניות את אנשיות, אנחנו רק מגנים על האינטרסים שלנו ועל עמדתנו. האיומים בדונבאס הלכו וגברו ולכן הכנו מבצע צבאי". בהמשך, תקף את ארה"ב ואמר: "המדינה היחידה שלה בסיסים צבאיים בכל רחבי העולם". פוטין הדגיש כי "מוסקבה פועלת נגד הניסיונות של המערב להרוס את הכלכלה הרוסית, באמצעות חבילת סנקציות חסרת תקדים. טריליוני דולרים עומדים על כף המאזניים עבור המערב".

פוטין בנאום לאומה הרוסית (צילום: רויטרס)
פוטין בנאום לאומה הרוסית (צילום: רויטרס)

הנשיא הרוסי הצהיר בנוסף כי "המערב מנסה להפוך את העימות המקומי לגלובלי, קיומה של ארצנו מונח על כף המאזניים, זה בלתי אפשרי להביס את הצבא שלנו בשדה הקרב. רוב האזרחים הרוסים תמכו בפעולות ההנגה בחבל דונבאס, ואני רוצה להודות לרוסים על ההחלטה והאומץ על כך, נעשה הכל כדי להחזיר את שלום לאדמה שלנו. לוחמינו בשדה הקרב נלחמים בשביל העתיד והצדק ההיסטורי".

"המשטר בקייב לקח את אזרחיו כבני ערובה, אוקראינה משרתת את האינטרסים של המעצמות הזרות שכבשו את המדינה במובן המדיני, הצבאי והכלכלי".

נאומו של פוטין משודר על גבי בניין מגורים במוסקבה (צילום: gettyimages)
נאומו של פוטין משודר על גבי בניין מגורים במוסקבה (צילום: gettyimages)

נאומו של פוטין מגיע לאחר שנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הגיע אמש במפתיע לבירת אוקראינה ונפגש עם הנשיא וולודימיר זלנסקי. בזמן הביקור, כלי התקשורת באוקראינה דיווחו על אזעקות שנשמעו בקייב. זהו ביקורו הראשון של הנשיא האמריקאי באוקראינה מאז פרצה המלחמה בחודש פברואר 2022. 

וולודימיר זלנסקי וג'ו ביידן בקייב (צילום: רויטרס)
וולודימיר זלנסקי וג'ו ביידן בקייב (צילום: רויטרס)

במהלך הפגישה בין השניים, הדגיש ביידן כמה חשוב לו להגיע לקייב ביום השנה למלחמה, ואמר כי "אין שום ספק לגבי תמיכתה של ארה"ב. העם האוקראיני התגבר בצורה שלא נעשתה בעבר. למרות כל אי ההסכמה שיש בקונגרס בנושאים מסוימים, יש הסכמה רחבה על התמיכה באוקראינה, זה לא רק על החופש באוקראינה, זה על הדמוקרטיה בכלל".

בתוך כך, נשיא אוקראינה קיבל בברכה את הנשאי האמריקאי וכתב בחשבון הטלגרם שלו: "ג'ו ביידן, ברוך הבא לקייב. הביקור שלך הוא סימן חשוב ביותר לתמיכה בכל האוקראינים".