המתיחות בין ארה"ב לסין: בידי המערב מידע מודיעני על כך שבייג'ינג עשויה להתגבר על "הריסון העצמי" ולהתחיל ולספק נשק לרוסיה, כך דווח אמש ב"וול סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, ממשל ביידן שוקל לפרסם מידע מודיעני בעניין, ובו פרטים על התמיכה הצבאית של סין ברוסיה, במהלך המלחמה באוקראינה.

הדיונים על כך מגיעים לקראת ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם ביום שישי, לציון שנה לפלישה הרוסית לאוקראינה. זאת, בעקבות מספר פניות חשאיות מצד המערב לסין, שהגיעו בשיאן באזהרה הרשמית שנשלחה לבייג'ינג בוועידת הביטחון במינכן. בשולי הוועידה, נפגשו בכירים במשרד החוץ הסיני עם מספר פקידים מערביים, כולל מזכיר המדינה האמריקאית, אנתוני בלינקן, ושר החוץ הבריטי ג'יימס קלברלי. 

מי אחראי לבלון הריגול הסיני? (צילום: רויטרס)
מי אחראי לבלון הריגול הסיני? (צילום: רויטרס)

בתוך כך, הפגישה בין בלינקן לבכיר הסיני, בשולי הוועידה במינכן, הסתיימה ללא הסכמים משותפים בנושאים מרכזיים, כך על פי גורמים המעורים בפרטים. אחד הגורמים גם הוסיף כי הפגישה הייתה "מתוחה", בעיקר לאחר פרשת בלון המעקב הסיני. 

בשבועות האחרונים עלה החשש במדינות המערב כי לפי מידע מודיעיני, סין עשויה לספק נשק לרוסיה. גורמים אמריקאים ואירופים מסרו כי למרות המדיע המודיעני, סין עדיין לא הגיעה להחלטה סופית. בייג'ינג כבר נזהרה בעבר מלספק תמיכה צבאית וכספית לרוסיה, אך נראה כי עמדתה של סין משתנה. גורם מערבי בכיר סיפר כי "עד עכשיו הייתה מידע מיוסמת של אי בהירות לגבי הסיוע הסיני לרוסיה", אך "המודיעין שיש לארה"ב ובעלות בריתה כעת הרבה פחות מעורפל".

האזהרה האמריקאית בשולי הוועדה במינכן באה בעקבות מספר פניות לסין. למרות שממשל ביידן פעל להסרת הסיווג המודיעני, לא התקבלה החלטה סופית בעניין או על העיתוי שלה, כך אמרו גורמים רשמיים. במקביל, לא ברור עדיין איזה נשק רוסיה עשויה לקבל מסין, שהפכה למובילה עולמית בייצור נשק שנעשה בו שימוש רב במלחמה באוקראינה, לרבות מערכות ארטליריה, טילים נגד טנקים, טילי קרקע-קרקע ומזל"טים.

מלחמת רוסיה-אוקראינה (צילום: Pierre Crom/Getty Images)
מלחמת רוסיה-אוקראינה (צילום: Pierre Crom/Getty Images)

חיילים אוקראינים במהלך המלחמה  (צילום: gettyimages)
חיילים אוקראינים במהלך המלחמה (צילום: gettyimages)

מוקדם יותר החודש, חשף ה"וול סטריט ג'ורנל" כי סין מספקת לרוסיה סיוע טכנולוגי במלחמה באוקראינה. על פי התחקיר, חברות ביטחוניות בבעלות ממשלת סין סיפקו לחברות ביטחוניות ברוסיה ציוד ניווט וחלקים למטוסי קרב, למרות הסנקציות שהוטלו על אותן חברות מצד מדינות המערב. גורמים מערביים אמרו כי הסנקציות הכלכליות שהוטלו על רוסיה, בעקבות הפלישה לאוקראינה, שיתקו את "מכונת המלחמה" של מוסקבה, שהתמקדה בייצוא שבבים, מצלמות אינפרא-אדום וציוד מכ"ם.

למרות זאת, מרישומי מכס שהגיעו לידי כתב העת "C4ADS", ארגון אמריקאי המתמחה בזיהוי איומי ביטחון לאומי, עולה כי רוסיה עדיין מסוגלת לייבא את הטכנולוגיה הנדרשת ממדינות שלא הצטרפו למאמצים בראשות ארה"ב לנתק את מוסקבה מהשווקים ברחבי העולם. רבים מהמוצרים עדיין זורמים למדינה דרך טורקיה ואיחוד האמירויות. זאת, לאחר שגורמים טורקיים הבהירו כי הסנקציות אינן יעילות, וכי אנקרה "ממלאת תפקיד חשוב כבת שיח עם רוסיה".

כמו כן, הרישומים שנבדקו על ידי ה-C4ADS, מראה כי החברות הסיניות, הן בבעלות ממשלתית והן בבעלות פרטית, משמשות כיצואניות דומיננטיות של המוצרים, שלטענת גורמים אמריקאים, "מדאיגים במיוחד". במהלך התחקיר, הוול סטריט ג'ורנל ניתח יותר מ-84 אלף משלוחים שתועדו על ידי המכס הרוסי, בתקופה שלאחר הטלת הסנקציות מצד המערב שהתמקדו בסחורות שממשל ביידן סימן כ"קריטיים" עבוד הצבא הרוסי. רשומות המכס הראו כי כבר הוטל סנקציות על יותר מתריסר מהחברות הרוסיות והסיניות שהוצגו בתחקיר.