מאות אלפי מפגינים יצאו לרחובות ערי מקסיקו, ביניהם חצי מיליון בבירה מקסיקו סיטי, כדי למחות נגד החלשתו של הגוף העצמאי המפקח על הבחירות, כשהם מזהירים כי מדובר בפגיעה חמורה בדמוקרטיה.

חברי הסנאט במקסיקו אישרו בשבוע שעבר רפורמה מקיפה במכון הבחירות הלאומי, אחרי שחברי הקונגרס הצביעו קודם לכן בעד ההצעה. בין השאר הוחלט לקצץ בתקציב של מכון הבחירות ולצמצם את מספר אנשי הצוות.

הנשיא אנדרס מנואל לופס אוברדור, שאמור לחתום על יישום הרפורמה, האשים במשך שנים כי מדובר בגוף מושחת, בלתי יעיל ומוטה. בשנת 2006, כשאוברדור, הפוליטיקאי השמאלני, ניסה להיבחר לראשונה לנשיאות והפסיד בפער של פחות מאחוז, וגם לאחר הפסדו בבחירות 2012 - הוא טען לאי־סדרים.

בשל כך נערכו ביום ראשון עצרות גדולות ברחבי המדינה נגד המהלך, כשהמפגינים קוראים לבית המשפט העליון לקבוע כי מדובר בצעדים שמנוגדים לחוקה ומאיימים על הדמוקרטיה - ודורשים את התפטרות הנשיא.

העצרת הגדולה ביותר התקיימה בכיכר זוקאלו במקסיקו סיטי, כאשר המארגנים טענו כי חצי מיליון בני אדם השתתפו בהפגנה, בעוד הרשויות דיווחו על 90 אלף. "אנחנו נלחמים להגן על הדמוקרטיה שלנו", אמרה המפגינה ורוניקה אצ'בריה לסוכנות רויטרס.

עוזר מזכיר המדינה האמריקאי בריאן ניקולס אמר כי הרפורמה "בוחנת את עצמאות מוסדות הבחירות והמשפט" של מקסיקו. "ארה"ב תומכת במוסדות בחירות עצמאיים ומתוקצבים היטב שמחזקים תהליכים דמוקרטיים ואת שלטון החוק".