שר החדשנות המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס השתתף היום (ראשון) במצעד החיים שנערך בסלוניקי, לציון 80 שנה לגירוש יהודי העיר לאושוויץ. את המצעד הובילו, לצידו של אקוניס, נשיאת יוון, סגן נציב האיחוד האירופי, מושל סלוניקי, יו״ר ההסתדרות הציונות יעקב חגואל, חברת הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית רחלי ברץ, שגרירים ומאות יהודים מהארץ ובעלום. המצעד יוצא לדרכו מהכיכר שבה רוכזו יהודי העיר לפני שילוחם לאושוויץ על ידי הגרמנים.

השר אופיר אקוניס במצעד החיים בסלוניקי (צילום: דוברות השר )
השר אופיר אקוניס במצעד החיים בסלוניקי (צילום: דוברות השר )

אקוניס צייץ לאחר המצעד: "עם ישראל חי. כך סיימתי את נאומי בטקס שסיים  את ״מצעד החיים״ בסלוניקי. בדיוק היום, לפני 80 שנה, החל השטן הנאצי בשילוח יהודי העיר להשמדתם באושוויץ. מעשה השטן הזה, השיטתי, האכזרי הביא לקיצה של קהילה מפוארת שחייתה כאן בעיקר מאז גירוש ספרד. ״ירושלים של בלקן״, כך כינו אותה. צעדנו לזכרם. צעדנו ואמרנו: לעולם לא עוד!".

יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית: "כצאצא לסבא וסבתא שאיבדו את משפחתם בשואת יוון, אני נרגש לצעוד כאן היום, 80 שנה לאחר מכן, במצעד החיים ולהנציח את זכרם של אלה שהיו ואינם. היום, אנחנו הפיות שנסתמו, אנחנו נושאי הדגל של נצחיותו של העם היהודי, בני העם שקם מחדש על אדמתו ומציין 75 שנות עצמאות, מקדש את החיים ומרים את ראשו בגאווה יהודית".

"אנחנו כאן היום כדי לזכור ולהתחייב שלעולם לא עוד! שאירועים מסוג זה לא יקרו שוב", אמרה רחלי ברץ-ריקס, חברת ההנהלה הציונית בטקס הזכרון. הקהילה היהודית בסלוניקי לא איבדה את רוחה, היא בנתה מחדש את מוסדות הקהילה וכיום מהווה עדות לכוחם של חוסן ותקווה.. "אסור לנו לשכוח לעולם את לקחי העבר, אך עלינו גם להביט אל העתיד בתקווה ובנחישות. אנחנו חייבים את זה לזכרם של אלה שאבדו כדי לבנות עולם טוב יותר, כזה שבו כל אדם מוערך ומכובד".

השואה ביוון הייתה פרק טראגי בהיסטוריה של העם היהודי, שכן יותר מ-60,000 יהודים גורשו ונרצחו במהלך הכיבוש הנאצי. העיר סלוניקי, הייתה ביתה של אחת הקהילות היהודיות הגדולות והתוססות באירופה לפני המלחמה והאירוע היווה תזכורת לזוועות בה וביוון כולה במהלך מלחמת העולם השנייה. עם כניסת הנאצים למדינה גורשו מעל 60,000 יהודים למחנות ריכוז והשמדה, מיעוטם ניצל.

כיום, הקהילה היהודית בסלוניקי משגשגת, הודות לעבודה הקשה והמסירות של חבריה. הם בנו בתי כנסת חדשים, בתי ספר ומרכזי תרבות, והם ממשיכים להיות חלק חיוני מהמרקם החברתי והכלכלי של העיר.