נאט"ו אישרה היום (שלישי) את הצטרפותה של פינלנד לברית הצבאית, והפיכתה לחברה ה-31 בארגון. הצטרפות פינלנד לברית הצבאית מתרחשת לאחר שבמשך עשורים היא העדיפה להישאר ניטרלית. בהמשך היום, יתקיים במטה הברית הצבאית שבפרברי בריסל טקס חגיגי שבו יונף דגלה של פינלנד לצד דגלי שאר המדינות החברות. 

ההליך הושלם אחר הצהריים, כששר החוץ הפיני חתם על מסמך ההצטרפות ומסר אותו למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן במטה נאט"ו בבריסל. לאחר החתימה, מסר הנשיא הפיני סאולי ניניסטה: "נמשיך בשיתוף פעולה הדוק בנושאי הביטחון וההגנה. במקביל, נמשיך לקדם את חברות שוודיה בברית". שר ההגנה הפיני אנטי קיקונן ציין: "זה יום נפלא לפינלנד - וגם לנאט"ו.

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין השיג את ההיפך ממה שתיכנן באוקראינה: "פינלנד היום ובקרוב גם שבדיה תיהפך לחברה מלאה בברית. אנחנו מצמצמים את המרחב לטעויות של מוסקבה לגבי המוכנות של נאט"ו להגן על פינלנד, וזה הופך את פינלנד לבטוחה יותר ולנאט"ו חזקה יותר".

דגל נאט''ו ודגל פינלנד (צילום: Lehtikuva/Antti Hamalainen via REUTERS)
דגל נאט''ו ודגל פינלנד (צילום: Lehtikuva/Antti Hamalainen via REUTERS)

מנגד, ברוסיה קיבלו את הבשורה בזעם. הקרמלין מסר כי רוסיה תיאלץ לנקוט ב"אמצעי נגד". דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי התרחבות נאט"ו היא איום על הביטחון שלנו ועל האינטרסים הלאומיים של רוסיה" וכי מוסקבה תעקוב מקרוב אחר הצבה של חיילי נאט"ו בפינלנד. שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו ציין בפגישה עם צמרת הנהגה הצבאית של רוסיה כי החברות של פינלנד "מייצרת סיכונים להתרחבות משמעותית של המלחמה באוקראינה".

סגן שר החוץ הרוסי, אלכסנדר גרושקו, מסר על הצטרפות פינלנד לנאט"ו: "במקרה שהכוחות והמשאבים של חברות נאט"ו אחרות ייפרסו בפינלנד, ננקוט בצעדים נוספים כדי להבטיח בצורה מהימנה את הביטחון הצבאי של רוסיה".

פינלנד ורוסיה חולקות גבול של כ-1,340 ק"מ. הצטרפות הלסינקי לברית, מכפיל את אורך הגבולות שנאט"ו חולקת עם רוסיה. המלחמה באוקראינה דרדרה את יחסי המדינות. פינלנד הטילה עיצומים על רוסיה, ומוסקבה הגדירה את מדינות האיחוד "מדינות לא ידידותיות".

הצטרפות הלסינקי לברית מתרחשת בצל הפסדה מוקדם יותר השבוע של ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין בבחירות. טלוויזיה הפינית הממלכתית העריכה כי מפלגת הימין "הקואליציה הלאומית" תגיע למקום הראשון עם 48 מ-200 המושבים בפרלמנט. מפלגת הפינים", שרבים מחשיבים אותה למפלגת ימין קיצוני לאומנית, תגיע למקום השני עם 46 מושבים. לפי התחזית הזו, מפלגת השמאל הסוציאל-דמוקרטית של מרין תגיע רק למקום השלישי, עם 43 מושבים.

אף אחת משלוש המפלגות המעורבות בקרב הצמוד אינה צפויה לזכות ברוב שיאפשר לה להקים ממשלה לבדה, וסביר להניח שיידרש משא ומתן קואליציוני ממושך, אך "הקואליציה הלאומית" שהגיעה למקום הראשון תקבל ראשונה את ההזדמנות להרכיב קואליציה עם מפלגות אחרות בפרלמנט.