הלחימה בסודאן נכנסה הבוקר (שני) ליומה השלישי, כשכוחות צבא הנאמנים לגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ראש מועצת השלטון הזמנית, ממשיכים להילחם נגד מיליציית "ההתערבות המהירה", בראשותו של מוחמד חמיתי. בתוך כך, הצבא הסודאני תקף מהאוויר בסיסים של המיליצייה, כאשר הרשויות במדינה מדווחות כי לפחות 97 אזרחים נהרגו עד כה בלחימה, ו-365 נפצעו.

על פי הדיווחים ב"אל-ג'זירה", העימותים נמשכים מזרחית לבירה, באזור שארק א-ניל. מקור רשמי מסר לרשת הערבית, כי פגז אף פגע במחלקת המיון של בית החולים העממי במרכז חרטום וגרם למספר פצועים. על פי הדיווח, "יותר מ-50 צוותים רפואיים, ועשרות חולים, לכודים בבית החולים בגלל הקרבות באוזר".

מיליציית "ההתערבות המהירה", הצהירה כי היא "נחושה לשים סוף לקבוצת ההפיכה שגנבה את רצום העם. לדברי הכוח הצבאי, "עומדת בפנינו אפשרות אחת, והיא ניצחון והסרת האיום שמתנוסס על החוזה שלעמנו, שמנגה לגנוב את ההפיכה שלהם". לטענת המליצייה, "הקרבות בימים האחרונים הסתיימו בהשתלטות על אתרים אסטרטגיים, הרחבת השליטה על ארגון הנשיאות וסביבתו, ותפיסה של ציוד וכלי רכב צבאיים, בהם יותר ממאתיים טנקים".

במקביל, נמשכים ניסיונות ההידברות בין הצדדים. ארגון IGAD, הפועל לקידום השלום ביבשת, הודיע כי החליט לשלוח את נשיאי קניה, דרום סודן וג'יבוטי לסודאן, על מנת לקדם משא ומתן. בהודעה הרשמית של הארגון נמסר, כי "היציבות בסודן הכרחית לחברה ולכלכה באזור". גם במערב קראו לעצור את הלחימה, כאשר שר החוץ הבריטי, ג'יימס קלברלי, קרא לצדדים "לתת עדיפות לשלום". שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, הדגיש כי "יש צורף להפסיק מיד את פעולות האיבה ולחזור לשיחות".

מטוסים שהוצתו ונהרסו בשדה התעופה בחרטום (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
מטוסים שהוצתו ונהרסו בשדה התעופה בחרטום (צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)

הלחימה בחרטום (צילום: gettyimages)
הלחימה בחרטום (צילום: gettyimages)

בצל הלחימה, גובר החשש לאסון הומניטרי חמור במדינה, כאשר ישנם דיווחים כי רוב חנויות המכולת נסגרו, ובמידה ולא יכנסו משאיות אספקה לבירה, המצב יחמיר. ארגון הבריאות העולמי כבר הזהיר כי "בתי החולים בחרטום שמקבלים אזרחים פצועים, סובלים ממחסור בדם ואספקה חיונית של מוצרים". ארגוני רופאים במדינה אף ציינו כי ילדים סובלים ממחזור במים ומזון, וכי בשל המצב הביטחוני, לעיתים לא ניתן להעביר פצועים לבתי החולים. גם המסדרונות ההומניטריים, שעליהם הכריזו הצדדים אמש, לא הצליחו לשנות את המצב לטובה, שכן הירי נמשך גם בזמן זה.

נציג האו"ם בסודן התייחס למצב ההומניטרי במדינה, ואמר כי "אני מאוד מאוכזב שהפסקת האש לא מומשה למטרות הומניטריות. אנו קוראים לכל הצדדים לכבד את ההתחייבויות הבינלאומיות, לרבות ההבטחה להגן על האזרחים. אנו מתקשרים עם השותפים במדינה, ובשאר העולם על מנת להביא להפסקת הלחימה".