ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, מרכז שמעון ויזנטל פנה לנשיאת מולדובה, מאיה סנדו, בבקשה להסיר שתי אנדרטאות שהוקמו במדינה לזכר אנטישמים רומנים ומשתפי פעולה נאצים ממלחמת העולם השנייה. 
 
במכתב לנשיאה סנדו, פנה מנהל המרכז לענייני מזרח אירופה והיסטוריון השואה ד"ר אפרים זורוף, בבקשה לנקוט בצעדים הנדרשים להסרת האנדרטאות הפוגעניות. לדברי ד״ר זורוף: ״הובא לידיעתנו שלמרבה הצער נבנו במולדובה כמה אנדרטאות המכבדות אנטישמים ידועים לשמצה ומנציחות אירועים שהובילו לרצח המוני של יהודי רומניה״.
 
בעיירה קישינב, בירת מולדובה, בסמטת הקלאסיקות בסטפן הסנטרל הפארק הגדול, נחנך לאחרונה פסל של ראש ממשלת רומניה לשעבר, אוקטביאן גוגה. גוגה שהיה ראש ממשלת רומניה לפני מלחמת העולם השנייה, היה אנטישמי ידוע לשמצה שהוביל חקיקה לשלילת אזרחות משליש מיהדות רומניה והיה המייסד המשותף של המפלגה הנוצרית הלאומית, שעל הלוגו שלה היה צלב קרס. כמו כן, הוא עסק בפעולות אלימות אנטישמיות. בראיון ל"ניו יורק טיימס" גוגה נימק את מדיניותו האנטישמית בכך שבמדינתו "היו יותר מדי יהודים". לפני קצת יותר משנה, פסל דומה של גוגה ביאסי ברומניה הוסר על ידי הממשלה מהסיבות לעיל.
 
אנדרטה שנייה פוגענית ומעליבה ביותר ממוקמת בפארק Valea Morilor כחלק מאנדרטה גדולה יותר, במימון חלקי של ממשלת רומניה להנצחת "שחרור" בבסרביה (Bessarabia - אזור במולדובה) וצפון בוקובינה על ידי הצבא הרומני. אבל אותו "ניצחון" רומני הוביל לרצח המוני של 150,000 מיהודי בסרביה בתוך חודש אחד ולגטאות שלאחר מכן של היהודים הנותרים, שהיו לו השלכות קטלניות. ב-1939 היו בבסרביה 205,000 יהודים ובמאי 1942 נותרו בחיים רק 227 יהודים.
 
״הנשיאה היקרה סנדו, אנו מודעים היטב לכבודך וידידותך לקהילה היהודית של מולדובה, שאנו מעריכים מאוד ומקווים שתנקטי בצעדים הדרושים לתיקון המצב המביש והכואב הזה בעתיד הקרוב״, סיכם ד״ר זורוף.