הודו בדרך להפוך למדינה המאוכלסת ביותר בעולם עד אמצע השנה הנוכחית ועומדת לעקוף את סין עם כמעט 3 מיליון אנשים נוספים, כך הראו נתונים שפורסמו היום (רביעי) על ידי האו"ם. לפי הנתונים, אוכלוסיית הודו צפויה להגיע ל-1.4286 מיליארד אנשים - 2.9 מיליון יותר משכנתה סין עם 1.4257 מיליארד.

הנתונים הדמוגרפיים מ"דוח האוכלוסייה העולמית, 2023" של קרן האוכלוסין של האו"ם (UNFPA) מעריכים את אוכלוסיית הודו ב-1,428.6 מיליון או 1.4286 מיליארד מול 1.4257 מיליארד בסין. ארצות הברית נמצאת הרחק מאחור במקום השלישי, עם אוכלוסייה מוערכת של 340 מיליון, כך הראו הנתונים, משקפים מידע זמין לפברואר 2023. 

מומחי אוכלוסיה המשתמשים בנתונים קודמים של האו"ם חזו שהודו תעבור את סין החודש. אבל הדו"ח האחרון של הגוף העולמי לא ציין תאריך שבו השינוי יתרחש. פקידי אוכלוסיית האו"ם אמרו כי לא ניתן לציין תאריך עקב "אי ודאות" לגבי הנתונים שיצאו מהודו וסין, במיוחד מאז שהמפקד האחרון של הודו נערך ב-2011 והמפקד הבא שייערך ב-2021 נדחה בשל מגפה.

למרות שהודו וסין יהוו יותר משליש מהאוכלוסיה העולמית המוערכת של 8.045 מיליארד, גידול האוכלוסייה בשתי הענקיות האסייתיות הואט, בקצב מהיר בהרבה בסין מאשר בהודו. בשנה שעברה ירדה אוכלוסיית סין לראשונה מזה שישה עשורים, תפנית היסטורית שצפויה לסמן את תחילתה של תקופה ארוכה של ירידה במספר אזרחיה עם השלכות עמוקות על כלכלתה ועל העולם.

גידול האוכלוסייה השנתי בהודו עמד על 1.2% בממוצע מאז 2011, בהשוואה ל-1.7% ב-10 השנים הקודמות, על פי נתוני הממשלה. בנתונים מצוין עוד כי מדינות אסיה היוו יותר משליש מאוכלוסיית העולם במשך יותר מ-70 שנה וכי שיעור הילודה של סין צנח לאחרונה עם התכווצות אוכלוסייתה בשנה שעברה, לראשונה מאז 1961.

פיצוץ האוכלוסין מציב אתגרים משלו עם כוח עבודה מאסיבי וצעיר בשנים הבאות שצפוי להגר לאזורים עירוניים בתוך מדינותיהם ושל מדינות אחרות, מה שיוביל לגידול מהיר ובקנה מידה גדול באוכלוסייה העירונית. מתן גישה למהגרים אלה לשירותים בסיסיים, בריאות ושירותים חברתיים באזורים עירוניים עשוי גם להוות אתגר עבור מתכנני מדיניות.

 תחזית האוכלוסייה של הודו שסופקה בדוח מצב האוכלוסייה העולמית של קרן האוכלוסין של האומות המאוחדות (UNFPA) היא אומדן מאחר שלא היה מפקד אוכלוסין במדינה מאז 2011. לאחר 140 שנים של מפקד אוכלוסין ללא הפרעה כל 10 שנים, מפקד 2021 בוטל בגלל הקורונה ונדחה ל-2022. כעת הוא נדחק שוב ל-2024.

בראיון ל-BBC, ראש האו"ם לאומדן ותחזית האוכלוסין, פטריק גרלנד, אומר שכל המספרים על גודל האוכלוסייה האמיתי של הודו הם "הנחות נאיביות המבוססות על מידע חלקי". "אין לנו נתונים רשמיים אמיתיים שיוצאים מהודו", הוא אומר.

כמו כן, האו"ם אומר שההערכה שלהם אינה כוללת את אוכלוסיית שני האזורים המנהליים המיוחדים של סין - הונג קונג ומקאו, שיש להם יחד יותר מ-8 מיליון תושבים - או את האי טייוואן, שבייג'ין רואה בו מחוז מתנתק שיש להתאחד איתו. היבשת יום אחד. טייוואן רואה את עצמה נבדלת מהיבשת הסינית, עם חוקה משלה ומנהיגים שנבחרו באופן דמוקרטי.

בנובמבר חצתה האוכלוסייה העולמית 8 מיליארד. אבל מומחים טוענים שהצמיחה אינה מהירה כפי שהייתה בעבר וכיום היא בקצב האיטי ביותר מאז 1950. גם הודו וגם סין ראו ירידות בשיעורי הפריון שלהן. המשמעות היא שבסין, האוכלוסייה תתחיל לרדת בשנה הבאה, למרות שהמדינה נטשה את מדיניות הילד האחד שלה ב-2016 והציגה תמריצים לזוגות להביא שני ילדים או יותר.

עליית עלויות המחיה והמספר הגדל והולך של נשים המצטרפות לכוח העבודה הם בין שאר הגורמים המואשמים בהאטה בסין. גם בהודו, שיעורי הפריון ירדו משמעותית בעשורים האחרונים מ-5.7 לידות לאישה ב-1950 ל-2.2 לידות לאישה כיום.

בסקר שהוזמן על ידי ה-UNFPA, רוב ההודים אמרו שאוכלוסייתם גדולה מדי ושיעורי הפריון גבוהים מדי. כמעט שניים מכל שלושה נשאלים זיהו נושאים כלכליים כדאגות עיקריות כשחושבים על גידול האוכלוסייה.

באו"ם לעומת זאת טוענים כי אין לראות בגידול באוכלוסיית הודו עניין שדורש דאגה ומזהירים מפני כניסה לחרדות בגלל העלייה במספרים. "במקום זאת, יש לראות בהם סמל להתקדמות, התפתחות ושאיפות אם זכויות ובחירות של הפרט נשמרות", נכתב בדו"ח האו"ם.