הלחימה בסודאן: זה היום השישי בו נמשכים חילופי האש בעיר הבירה חרטום, בין כוחות הצבא בראשותו של הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורהאן, לבין המיליציה של כוחות ה"תגובה המהירה" (RSF), בראשותו של מוחמד חמדאן דגלו המכונה חמידתי. משרד הבריאות במדינה דיווח כי עד כה, נהרגו יותר מ-270 אזרחים, 2,600 נפצעו, ואלפים אחרים שנמלטו מעיר הבירה.

מוחמד חמדאן דגלו ערך ריאיון מיוחד לעיתון "פייננשל טיימס", והאשים את יריבו בלחימה שהתפתחה בבירה. לדבריו, "אל-בורהאן מנהיג כנופיה איסלאמיסטית רדיקלית המבקשת לבסס דיקטטורה צבאית", והאשים את צבאו בפגיעה מכוונות בבתי חולים ובמטרות שאינן צבאיות". עוד אמר, כי "אנחנו מוכנים לכך שיפגע בנו, רק לא באזרחים. אנו נלחמים על מנת להשיג שליטה, לעצור אותו ולהעמיד אותו לדין". 

הלחימה בחרטום (צילום: gettyimages)
הלחימה בחרטום (צילום: gettyimages)

במקביל, גם הגנרל אל-בורהאן שוחח עם העיתון הבריטי, והאשים את כוחות "התגובה המהירה" באלימות חסרת הבחנה. הגנרל טען כי "חלק גדול מהכוחות שלו (דגלו) יצאו משליטה, הם אחראיים לביזה נרחבת ברחבי חרטום ובמערב דארפור". בנוסף, אל-בורהאן האשים את דגלו בכך שעורר תקרית דיפלומטית עם מצרים, על ידי 'חטיפה' של חיילים מצרים, שלדבריו, שהו במדינה למטרות אימונים בלבד. הגנרל גם טען כי כוחות התגובה המהירה אחראים על שורת מתקפות נגד צוותי האו"ם שהגיעו לאזור, ושיירה של שגרירות ארה"ב.

נציין כי בורהאן והמטי היו בעבר בני ברית, בזמן שאיחדו כוחות ב-2019 על מנת להדיח את נשיא סודאן לשעבר, עומר אל-בשיר, ששלט במדינה ביד רמה במשך 30 שנים. מאז, ובמיוחד לאחר האירוע הדיפלומטי בשנת 2021, שהוביל להדחתו של ראש הממשלה לשעבר, עבדאללה חמדוכ, פעלו בסירוגין, יחד עם מנהיגים אזרחיים שונים, לכוון את המדינה לעבר משטר דמוקרטי.

הלחימה בחרטום (צילום: gettyimages)
הלחימה בחרטום (צילום: gettyimages)

הקרע בין הצדדים החל בחודשים האחרונים, כשאל-בורהאן ניסה לקלוט חיילים מ"התגובה המהירה" בתוך הצבא הסודאני הסדיר, כחלק מההסכם האזרחי, מהלך שאיים לנטרל את כוחו של דגלו. לדבריו של דגלו, הוא אינו מתנקד עקרונית למיזוג הכוח הצבאי שבראשותו בתוך הצבא הסודאני, אך האשים כי אל-בורהאן אינו מעוניין ליישם את הסכם המסגרת שעלול לסלול את הדרך לשלטון אזרחי במדינה.

למרות הרקע הצבאי שלהם, שני המנהיגים ביקשו להציג את עצמם כדמוקרטים, והתעקשו שניתן להחזיר את המעבר לשלטון אזרחי למסלול, ברגע שאחד הצדדים ינצח. אל-בורהאן הדגיש, כי "רק לאחר שדגלו יובס, המעבר לדמוקרטיה יוכל להתחדש. הצבא מחויב להשלים את התהליך המדיני על פי הסכם המסגרת ולהעביר את הכוח לממשלה האזרחית".