לקראת החמרת הסנקציות על רוסיה? כמה מבעלות בריתה המרכזיות של אוקראינה, כולל ארה"ב, שוקלות להחמיר את ההגבלות על הייצוא לרוסיה לאיסור כמעט מוחלט, כך דווח היום (חמישי) באתר החדשות בלומברג. לפי הדיווח, מדובר ב"הידוק פוטנציאלי משמעותי של הלחץ הכלכלי על הנשיא ולדימיר פוטין בגלל מלחמתו באוקראינה".

כוחות צבא אוקראינה נלחמים נגד רוסיה (צילום: רויטרס)

לפי הדיווח, קבוצה של שבעה פקידים דנה ברעיון לקראת פסגת המנהיגים ביפן במאי, על פי אנשים שמכירים את הנושא, והמטרה תהיה לכלול את המדינות החברות באיחוד האירופי במהלך. ההצעה עדיין נמצאת בדיונים ועשויה להשתנות, אמרו השליחים הדיפלומטיים.

לפי הדיווח' המהלך שנשקל יהפוך את משטר הסנקציות הקיים על פיו, כאשר במקום לאפשר את כל הייצוא אלא אם הוגבל, כל הייצוא ייאסר - אלא אם יאושר ויקבל פטור. אם מנהיגי G-7 יאשרו את המהלך בפסגה, יהיה צורך להסכים בדיוק על מה שלא ייכלל, עם סבירות גבוהה שתרופות ומוצרים חקלאיים - כולל מזון - יישארו פטורים, אמר אחד הגורמים.

אם יוטל אמברגו כמעט מוחלט על יצוא, חלק גדול מזרמי הסחר הנותרים ממדינות אלה עם רוסיה יתנדפו. דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב סירב להגיב על הסיכוי למהלך כזה.

בבלומברג ציינו כי גם אם יחליטו לקדם את המהלך עדיין ישנם מכשולים רציניים בדרך ליישומו. לפי הדיווח, כדי להיכנס לתוקף באיחוד האירופי, הקריטריונים החדשים להגבלה על הייצוא יצטרכו להיות מאומצים על ידי כל החברות באיחוד, וזה עלול לגרום ל"וויכוח מביך" מצד המדינות שעדיין מייצאות סחורות לרוסיה - לצד הסיכון של פעולת נקמה מצד מוסקבה.

עד כה הסנקציות הפחיתו כמעט במחצית את ערך הייצוא של האיחוד האירופי וה-G-7 לרוסיה, עם הגבלות על כל דבר, החל ממוצרי אלקטרוניקה ועד לפריטי יוקרה. זה עדיין משאיר סחורות בשווי 66 מיליארד דולר מאירופה, ארה"ב, קנדה ויפן, על פי ה- Trade Data Monitor שבסיסו בז'נבה.

חברי ה-G-7 מודאגים מכך שזה נותן יתרון גדול מדי לכלכלת פוטין בזמן המלחמה, במיוחד מכיוון שמוסקבה מוצאת דרכים לעקוף סנקציות כדי להביא סחורות דרך מדינות שלישיות. ה-G-7 והאיחוד האירופי הטילו כמה סבבי עונשין, שחלקם כללו תקופת חסד לפני כניסתם לתוקף.

רוסיה הגיבה לסנקציות על ידי הטלת איסור יצוא משלה וצמצום מעת לעת באספקת האנרגיה לאירופה. האיחוד האירופי יהיה פגיע במיוחד להגבלות על סחורות כמו נחושת. ואיסור כמעט מוחלט על יצוא לרוסיה יכול לקרב את מוסקבה עוד יותר לסין כשהיא מחפשת אלטרנטיבות לסחורות המוטלות עליה סנקציות.

מוסקבה הפסיקה לפרסם נתונים על יבוא, אך מספר פקחים וממשלות בינלאומיים עוקבים אחר היצוא שלהם לרוסיה ונתוני המכס. גרמניה, איטליה ופולין נותרו שלוש יצואניות הסחורות האירופיות המובילות לרוסיה, כך עולה מנתוני Trade Data Monitor. ברחבי ה-G-7, מוצרים שאינם תרופות או חקלאות שעלולים להיות מושפעים ביותר כוללים מכוניות, שוקולד, בירה, הנעלה, פרחים ואיפור.

אפילו עם הגבולות הקיימים, רוסיה הצליחה לייבא כמה רכיבים בארה"ב ואירופה שהוטלו עליהם סנקציות דרך מדינות שלישיות. זה שם התמקדות מוגברת של ה-G-7 והאיחוד האירופי בהתמודדות עם עקיפת סנקציות, במיוחד שיפור הניטור של מה שנקרא מוצרים דו-שימושיים שיכולים לשרת מטרה צבאית או אזרחית.

המאמץ הזה כלל הפעלת לחץ דיפלומטי על מדינות אחרות, הרחבת ההגבלות על כל הסחורות שנמצאו בנשק רוסי באוקראינה, והכוונת חברות שאולי עוזרות למוסקבה - בכוונה או אחרת - לעקוף את ההגבלות. מוקדם יותר החודש הטיל ארה"ב סנקציות על עשרות גופים ב-20 מדינות שהואשמו בסיוע למוסקבה להתחמק מהסנקציות. במקביל, מדינות אירופה פונות למוסקבה עבור כמה סחורות כולל פלדיום, נחושת, ברזל וניקל.

הגברת המאמצים להגביל את טווח ההגעה הכלכלי של פוטין עשויה להיות פריט מרכזי בפסגת ה-G-7. מנהיגים צפויים גם להתקדם במנגנון למעקב ומעקב אחר יהלומים רוסיים מעבר לגבולות, ובסופו של דבר לסלול את הדרך להגבלות על הסחר, דיווח בלומברג בעבר.