עלייתו תיבלם?: 13 נשים טענו בשבועות האחרונים כי המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ הטריד אותן מינית. לקראת חצות הלילה (רביעי) חשפה תושבת קליפורניה, כי טראמפ אנס אותה לפני 22 שנה, כאשר הייתה בת 13. היא טוענת כי איל הנדל"ן אנס אותה לכאורה כאשר השתתף במסיבות המין של המיליארדר הפדופיל ג'פרי אפשטיין בניו יורק ב־1994.



האישה תכננה לקיים הלילה מסיבת עיתונאים ובה לחשוף את זהותה ואת האשמותיה כלפי טראמפ. ברגע האחרון ביטלה את ההצהרה לתקשורת בעקבות איומים רבים שקיבלה. "אנחנו מתכננים לשנות את המועד, מצטערת בפני כל מי שהגיע", מסרה עורכת הדין שלה ליסה בלום. "היא קיבלה איומים רבים והחליטה שהיא מפחדת לחשוף את פניה".



הפרשה הגיעה לבית המשפט במנהטן ביוני, כאשר האישה הגישה תביעה אזרחית נגדו על "אונס, התנהגות מינית בלתי הולמת, פשעים מיניים פליליים, התעללות מינית, נגיעה בכפייה, תקיפה, הכאה, גרימת מתח ולחץ, כליאה בשוגג והשמצה". הדיון בעניינה נקבע ל־16 בדצמבר, יותר מחודש אחרי שטראמפ עשוי להיבחר לנשיא ארצות הברית. יצוין כי תביעה דומה של אותה אישה נדחתה על ידי בית משפט פדרלי בלוס אנג'לס כבר במאי.



בכתב התביעה נכתב כי "מיד אחרי האונס הזה טראמפ איים עלי שאם אגלה אי פעם את פרטי ההתעללות המינית והפיזית נגדי, משפחתי ואני ניפגע באופן פיזי, אם לא יהרגו אותנו". אלן גרטן, היועץ המשפטי של הארגון העסקי של טראמפ, אמר בתגובה כי הטענות הן "בלתי נכונות באופן קטגורי, מומצאות לחלוטין ויש מאחוריהן מניעים פוליטיים. ברור שהן תרגיל פרסום שנועד להשמיץ את הלקוח שלי".




טראמפ קורץ ליהודים: "הקונגרס יגדיל את הסיוע לישראל אם יידרש"


זו הייתה רק שאלה של זמן עד שהמועמד הרפובליקני דונלד טראמפ יקרוץ לבוחרים היהודים בארצות הברית, ואתמול זה קרה – חמישה ימים לפני ההצבעה הגורלית. יועציו פרסמו נייר עמדה הנוגע לסוגיות שונות ביחסים בין ישראל לארצות הברית ומדבר על מדיניותו העתידית כלפי ישראל אם ייבחר לבית הלבן ביום שלישי.



“הקשר האמיץ בין ארצות הברית וישראל מבוסס על ערכים משותפים של דמוקרטיה, חופש הביטוי, כבוד למיעוטים ומתן הזדמנות שווה לכלל האזרחים להגשים את חלומותיהם", כתבו היועצים דיוויד פרידמן וג'ייסון גרינבלט. "העם האמריקאי מעריך את הידידות הקרובה עם ישראל, שבשעה שמדינות אחרות ביקשו את עזרתם של החיילים האמריקאים, היא הגנה על עצמה וביקשה סיוע צבאי ודיפלומטי בלבד".



על רקע הסכם הסיוע האחרון שהעניקו האמריקאים לישראל, מבטיח טראמפ שממשלו יעניק את מקסימום הסיוע הצבאי שיידרש לה, ובכלל זה עזרה כלכלית נוספת מצד הקונגרס אם תידרש.



טראמפ מתאושש בסקרים, קלינטון עדיין מובילה


לפי סקר CNN במדינות המפתח שפורסם אמש, מובילה קלינטון על טראמפ בפלורידה ב־4% ובפנסילבניה ב־2%. זאת בעוד שהמועמד הרפובליקני מוביל באריזונה בהפרש של 5% ובנבדה ב־6%. מפת האלקטורים של רשת NBC הראתה אתמול שיפור עבור טראמפ, אך קלינטון עדיין מובילה עליו באופן ניכר יחסית.



בעקבות הסקרים שמצביעים על אובדן מומנטום בעקבות החקירה המחודשת בפרשת המיילים, החל מטה הבחירות של הילרי קלינטון להתמקד מחדש בהתקפות ישירות על עמדותיו של טראמפ כלפי נשים: קלינטון גייסה לצדה את מיס יוניברס לשעבר, שעליה אמר טראמפ כי היא "חזירה", בעוד הנשיא ברק אובמה הזהיר כי המועמד הרפובליקני לא ישתנה אם ייבחר בשבוע הבא. "זה הגיבור שלכם? בחייכם!", אמר אובמה.



בניסיון לחזק את מעמדה בקרב הנשים המצביעות, חידשה קלינטון את קו ההתקפה שמאשים כי טראמפ אינו כשיר להיות הנשיא הבא בשל יחסו המחפיר כלפי נשים. בעצרת בחירות במיאמי ביום שני בערב היא הזכירה את הקלטת משנת 2005 ואת העובדה ש־13 נשים סיפרו כי איל הנדל"ן הטריד או תקף אותן מינית.



"הוא חושב שאם הוא מקטין נשים זה הופך אותו לאדם טוב יותר, ואני לא יודעת אם יש איזושהי אישה שמרגישה ככה. הוא לא רואה אותנו בתור בני אדם מלאים עם חלומות ומטרות משלנו, עם יכולת משלנו, והוא הראה את זה לאורך כל הקמפיין", אמרה קלינטון. "הוא הראה לנו מיהו. בואו נראה לו ביום שלישי מי אנחנו".



מנסה לחזק את מעמדה בקרב הנשים המצביעות. צילום: גטי אימג'ס
מנסה לחזק את מעמדה בקרב הנשים המצביעות. צילום: גטי אימג'ס



לצד קלינטון ניצבה על הבמה מיס יוניברס ב־1996 אליסיה מצ'אדו, שהזכירה כיצד טראמפ העליב אותה אחרי שהעלתה במשקלה בעקבות זכייתה, פרשה שהתעוררה מחדש בעימות הטלוויזיוני הראשון בין טראמפ לקלינטון והובילה למתקפת טוויטר של המועמד הרפובליקני נגד מצ'אדו. "טראמפ קרא לי 'מיס פיגי', 'מיס עקרת בית', 'מיס מכונת אכילה'. מיד זה הפך לבדיחה. אליסיה מצ'אדו הייתה מיס יוניברס שמנה. זה מאוד כאב לי", אמרה מצ'אדו. "הוא היה אכזרי. במשך שנים לאחר מכן הייתי חולה, נלחמתי בבעיות אכילה".



בעצרת שנערכה לאחר מכן בפורט לודרדייל החריפה קלינטון את הטון באופן דרמטי אחרי שתומך טראמפ שהיה בקהל החל להפריע לה בקריאות "ביל קלינטון הוא אנס". כשהיא מצביעה לעבר האיש, הרימה המועמדת הדמוקרטית את קולה והכריזה "נמאס לי מכל החזון השלילי, האפל והמסוכן ומהזעם של האנשים שתומכים בדונלד טראמפ". הגבר סולק מהאולם בעוד הקהל קורא בשמה של קלינטון.



גם הנשיא אובמה הצהיר כי טראמפ "אינו כשיר להיות נשיא באופן מיוחד" וכי גם אם המועמד הרפובליקני ייבחר לבית הלבן הוא לא ישנה את עמדותיו.


"כל חייו לא היה לו זמן למי שאינם עשירים או סלבריטאים. הוא אדם שלא היה מכניס אתכם לאחד המלונות שלו אם זה לא היה כדי לנקות את החדר", קרא הנשיא המכהן בעצרת שקיים במדינת המפתח אוהיו. "הבחור הזה הוא הגיבור שלכם? בחייכם".



התחזיות בדבר המאבק על האלקטורים ממשיכות להצביע על יתרון משמעותי לטובתה של קלינטון, בעוד שסקר חדש הראה כי 28% מהרפובליקנים במדינת המפתח פלורידה שכבר הצביעו נתנו את קולם לקלינטון וכי מזכירת המדינה לשעבר מקבלת 55% בקרב כלל המצביעים המוקדמים מול 37% בלבד לטראמפ.