אם לא הספיקו לנו ההפסדים הכואבים לוויילס ולבלגיה, התאחדות הכדורגל הפלסטינית הגישה השבוע בקשה רשמית להתאחדות הכדורגל העולמית, פיפ״א, להשעות את ישראל מכל פעילות. הבקשה תעלה לדיון בקונגרס הקרוב, שיתקיים בסוף החודש הבא.



גם הבכירים בענף אומרים שהפעם הפלסטינים רציניים. יו״ר ההתאחדות של הרשות, ג׳יבריל רג׳וב, מי שהיה ראש מנגנון הביטחון המסכל בגדה, נתן רשימת דרישות מכובדת שהיא תנאי להסרת הבקשה. רג'וב ביקש תנועה חופשית של שחקנים ואנשי צוות בשטחי הרשות ומחוצה להם. כניסת ציוד ספורט בלי בדיקה, לא להפריע לפיתוח מתקנים, ואולי העקרונית ביותר היא דרישה מההתאחדות הישראלית להשעות את פעילותם של המועדונים הנמצאים בשטחים הכבושים. כמו כן, רג׳וב ביקש טיפול יסודי בגזענות ובאפליה, שלדבריו יש בליגות שלנו.



״אין ברירה אחרת אלא ללכת עד הסוף״, רג'וב אמר השבוע בראיון ל״מעריב״. ״אנחנו סובלים שנים ארוכות, דיברנו יותר מפעם, ניסינו מול כל הגורמים הישראליים, ואף אחד לא עזר. פנינו למשרד הביטחון, לנשיא המדינה לשעבר שמעון פרס. דבר לא השתנה״.



לפנות לפיפ״א זה לא קיצוני?


״לפני שנתיים, בקונגרס פיפ״א במאוריציוס, הצגנו את הבעיות ונתנו ייפוי כוח לנשיא פיפ״א, ספ בלאטר, לנסות לשנות את המצב. הוא נפגש עם עם ראש הממשלה ושרת הספורט והם לא לקחו אותו ברצינות, לא ספרו אותו. לימור לבנת אפילו תקפה אותו. אשתקד, בקונגרס בברזיל, הציעו למנות ועדה שתבוא ותחקור. הגיע לכאן יו״ר ההתאחדות של קפריסין. כשהיה בפגישה עם הצד הישראלי, הייתה פשיטה של צה״ל על משרדי ההתאחדות שלנו. אנחנו סובלים. לא מתייחסים אלינו כאל בני אדם״.



יש צינורות מקובלים, מה אתה רוצה מהכדורגל?


״בהתאחדות הישראלית לא קם אף פעם יו״ר ואמר משהו. בצד הפלסטיני נתקלתי יותר מפעם אחת בדברים שהממשלה התערבה בהם, ונלחמתי עד שהשגתי את מבוקשי. אני יודע שהשעיית ישראל תגרום סבל לשחקנים ולאוהדים, אבל תפנו לממשלה שלכם. לראש הממשלה, לגזענות של הממשלה. תגידו שיש פה ארבעה מיליון וחצי פלסטינים. זכותם של השחקנים לשחק, יש להם אוהדים כמו בישראל״.




הפעם הפלסטינים רציניים. רג'וב עם נשיא פיפ"א, בלאטר. צילום: רויטרס



אבל למה להכניס פוליטיקה לספורט?


״שימשיכו חניכי כהנא להגיד שג'יבריל עושה פוליטיקה. אתה, כישראלי, גאה בנבחרת הלאומית שלך?״.



עדיין כן.


״כל אחד גאה בנבחרת שלו. אז אתה חושב שלא מגיע לנו, לפלסטינים, להיות גאים בנבחרת? אין לנו זכות ששחקנים מהמדינה יצאו להשתתף במשחק רשמי? קרה יותר מפעם אחת שנותנים לחצי לעזוב ומחצי מונעים. עשרה כן, חמישה לא. אז איזו פוליטיקה זו? תתנהג כמו שצריך ואני אשתוק. זה שקר, אני עושה ספורט לפי חוקי פיפ״א״.



להשעות מועדונים שנמצאים בשטחים זה נראה כחיסול חשבונות.


״זו חובתי. למה אתם מנהלים מועדונים בהתנחלויות, מי מאשר לכם? נניח שאני אצרף את בני סכנין לליגה הפלסטינית, מה תגיד על זה? זה ציבור ערבי. באיזו זכות אתה מארגן ליגה בשטחים הכבושים. אני מציע לממשלה שלכם שתכיר בעצם קיומנו ובזכותנו לשחק כמו כולם״.



מה בעיניך השטחים כבושים?


״בקעת הירדן, אריאל, קריית ארבע, מעלה אדומים״.



תגיד ששם אתה בכלל לא רוצה אותי, בלי קשר לכדורגל.


״אני מדבר איתך על ספורט ולא על פוליטיקה. זכותי להשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותי. יש כל כך הרבה דברים מקולקלים בכדורגל שלכם, כמו הגזענות של בית״ר ירושלים. לקלל ערבים מוסלמים זה סיפור עצוב. למה זרקו את דרום אפריקה מפיפ״א? בדיוק בגלל דברים כאלה״.



אתה לא מעמיק את הבעיה?


״אני מזמין אתכם. בואו, תראו ותכתבו מה שאתם רואים. אני רואה בכם שכנים. זכותו של השחקן הישראלי לשחק כמו כל אחד. לא קל לי להעניש, אבל אם אני סובל, מה אתם רוצים?״.



אתה לא מציע פתרון אלא סבל לכולם.


״למה שאני אסבול לבד? פעם מישל פלאטיני, יו״ר התאחדות הכדורגל האירופית, שלח לי ציוד ספורט. כדורים, תלבושות. החזיקו את זה במשך 16 חודשים בנמל. פלטיני לחץ, אני לחצתי, ובסוף שילמתי 96 אלף שקל על מנת שישחררו את הציוד. איזו גזענות, איזה יחס. עזוב אותי, זה קרה עם פלאטיני״.




ניסו לעזור. פלאטיני עם שמעון פרס. צילום: פלאש 90



מקובל עליכם שנסבול?



אפשר לשמוע את הפגיעה בקולו של רג'וב. הקול שלו עולה, הטונים. הוא כבר קיבל לא מעט התקפות בימים האחרונים על הבקשה שהגיש - ולכולם ענה. ״אספר לך סיפור״, ביקש. ״בא לכאן לביקור סגן יו״ר ההתאחדות היפנית. אמרתי לו 'תלווה אותי מנמל התעופה בן גוריון ותראה את היחס'. הגענו למעבר שם. מכירים אותי. אמרו 'עצור, סע ימינה'. במשך שלוש שעות ו-11 דקות חיכינו לאישור. היפני השתגע. הוא השתגע. אמרתי לו 'זה התרגיל הקבוע'. אני בא עם מזוודה ומחכה במשך שלוש שעות. אז אותי אף אחד לא יכול לשבור, אבל מה אתם מצפים ממני? איך אומרים אצלכם, 'אם אין אני לי, מי לי'. הכדור במגרש שלכם״.



מישהו פעם ניסה לעזור?


״השחקן הישראלי הוא בן אדם. ואני שואל, האם זה מקובל עליו שנסבול? אני מעריך מאוד את מרדכי שפיגלר, שהיה קפטן הנבחרת שלכם. הוא שמע על התלונות שלי ועל הכאב ובא אלי. דיבר עם כולם, ניסה, וגם הוא נכשל. אבל הוא היחיד שרצה. הכל בפרופיל נמוך, בלי רעש״.




היחיד שרצה. שפיגלר. פלאש 90



שיחת הטלפון הפכה משובשת, עד שרג'וב נעלם והשיחה נותקה. חזרתי אליו והוא אמר: ״כן, ניתק, זה הכיבוש שלכם״.



אם היה מתחלף השלטון, היה יותר טוב?


״זה לא מעניין אותי. המשטר הכי טוב בשבילי הוא זה שהישראלים בוח־ רים והוא מכיר בעצם קיומי. לא מעניין אותי את מי אתם בוחרים. החלטתם על ביבי ובנט, ואני מצטער בשבילכם שברוך מרזל לא נכנס לכנסת, כי אז ממש הייתם חברה של גזענות. אתם לא שמים לב שאתם נמצאים בבידוד. מי מרוצה מהמדיניות של ביבי? אבל אם אתם מבסוטים, אז שיהיה לכם מזל טוב. הגיע הזמן שתצאו לרחובות ותגידו 'די, יש פה עם חי וקיים. בואו נאחד את המאבק נגד הגזענות והכיבוש לעתיד טוב לנו ולילדינו'. אני מאמין בזה״.



הלו, רק לפני חצי שנה נלחמנו.


״אינשאללה זו הייתה המלחמה האחרונה״.



חבל שאי אפשר לפתור בעיות דרך הספורט.


״אתה שואל אם אני בעד או נגד? אני מקווה, אבל באווירה הנוכחית אני לא חושב שזה אפשרי. אולי רק כשהישראלים יפסיקו להשתולל ויהיו נורמלים. אבל עכשיו, כשיש קבוצות כמו בית״ר ירושלים?״.



אני מסכים איתך לגבי בית״ר, אבל עדיין אפשר לנסות.


״בצד הפלסטיני אני שולט ב־100%. אני אומר לך שבשנת 1996 אישרתי משחק למען השלום. הייתי ראש מנג־ נון הביטחון וביקשו את אישורי למשחק ברומא. שמעון פרס ויאסר ערפאת זכרו לברכה. בשנת 2005 שוב פנה אלי פרס וארגנתי משחק בשוודיה. אני מאמין בזה, אבל במצב שאנחנו נמצאים כרגע זה בלתי אפשרי. תאר לך שאני ראש התאחדות ומתייחסים אלי בצורה כזו. הרי אם פלאטיני יבוא אלי לביקור יעצרו אותו במעבר. אני לא רוצה לגרום סבל לשחקן הישראלי ולא לאוהד. אמרתי בקונגרס פיפ״א שאני לא מאחל את הסבל שלנו לאף אחד, אבל המצב רק הולך מחריף ולכן הפעם נלך עד הסוף״.



ישראל: "נגד סנקציות"



תגובת ההתאחדות לכדורגל בישראל: ״ההתאחדות מאמינה כי פיפ״א והעומד בראשה, מר ספ בלאטר, כמו גם ראשי הפדרציות השונות והעומדים בראש ההתאחדויות, לא יאפשרו מהלך שמבקש לערב בין ספורט לפוליטיקה באופן שעומד בסתירה מוחלטת לעקרונות הארגון ולמטרות המשחק. יו״ר ההתאחדות עופר עיני פועל בכל המישורים האפשריים כדי לוודא שמעמדה של ישראל ומעמד הכדורגל הישראלי לא ייפגעו, והנושא זוכה לחשיבות עליונה. חרמות וסנקציות הן ההפך הגמור לחזון פיפ"א, ואנו פועלים למציאת פתרון בדרך של דיאלוג. הכדורגל אמור לחבר בין אומות ולא להפריד״.