אם חשבתם שאתם סובלים מהחום, תחשבו שוב: נראה כי הנפגעים העיקריים מגל החום הנוכחי הם החקלאים, שספגו נזקים בהיקף של כ-20 מיליוני שקלים, כך עולה מהערכה ראשונית של קנט – קרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות. זאת לאחר שגל החום גרם למוות חריג של עשרות אלפי תרנגולות, שעלול להוביל למחסור בביצים. 

ביומיים האחרונים התקבלו בקרן כ-120 הודעות על תמותה של עשרות אלפי תרנגולות מטילות ואף תרנגולו לפיטום, בעיקר מלולנים ביישובי הצפון, בהם אביבים, מרגליות, עלמה, דלתון ורמות נפתלי.

מזכיר ארגון מגדלי העופות מוטי אלקבץ, ציין שכלולן ותיק הוא אינו זוכר גל חום כל כך כבד באזורים ההרריים בגליל העליון. "לולנים ניסו להתמודד עם החום הכבד באמצעות ממטרות שהתיזו כל העת מים על גגות הלולים, כדי לצנן אותם וגם על ידי מתזים ומאווררים גדולים בתוך הלולים, אבל האוויר היה מאוד חם ועופות מאוד רגישות לחום", הוא סיפר בשיחה עם "מעריב".

גשם באמצע אוגוסט (צילום :ענת ניסים, החברה להגנת הטבע)

אלקבץ ציין עוד, כי החלה התארגנות לוגיסטית לפינוי והטמנת עשרות אלפי פגרי העופות שמתו בגל החום. הוא הביע חשש מפני מחסור בביצים והעריך שבמקרה הזה, יהיה צורך להגביר זמנית את הייבוא, כדי להשלים את החוסרים. "אני מקווה שענף הלול יצליח לספק את הביקושים בהתאם למכסות, אבל לאחר התמותה הגבוהה של העופות, עדיין קיים חוסר ודאות", הוא הוסיף. 

בתוך כך, בקרן קנט ציינו עוד, כי בנוסף להודעות של לולנים, התקבלו מאות הודעות של נזקי חום בענפי פירות, ובעיקר בגידולי תפוח ומנגו, הנמצאים בהליכי קטיף. זאת, כתוצאה ממכות שמש בפירות הגורמות לפסילת הפרי. 

עוד ציינו בקרן, כי בגידולי גפן יין גל החום גרם להצטמקות הענבים. בגידולי ירקות נזקי החום גרמו לפגיעה בשתילים, למכות שמש בפרי ולבעיות בהפרייה. עיקר הירקות שנפגעו הם אבטיח, מלון, פלפל, תירס ועגבניות לתעשיה. בקרן ציינו, כי מדובר במרבית המקרים בגידולים הנמצאים לפני קטיף. נזקים נוספים נגרמו לענף הכותנה, שצפוי לפגיעה כמותית ביבול, בגלל החום שפגע בהלקטים בשלב קריטי .

בתוך כך, בשל תנאי נזק האוויר והשפעתו על מערכות טכניות ביחידות הבקרה ולמען שמירה על בטיחות הטיסה, הודיעה רשות שדות התעופה כי הוחלט לרווח זמנית את הטיסות הנוחתות בנמל התעופה בן גוריון, דבר שיצר עיכובים בנחיתות ובהמראות.

סובלים מלחץ דם וסכרת? זה מה שעליכם לעשות בגל החום

על רקע גל החום, ד"ר דנה פלורנטין, מומחית משפחה בשירותי בריאות כללית במחוז דן-פתח תקווה, מתריעה על כללי זהירות לאנשים הסובלים מלחץ דם ולאנשים סוכרתיים. זאת, על מנת לשמור על איזון נכון של הערכים הרפואיים הנדרשים.

"בקיץ ערכי לחץ הדם נוטים לרדת, כשהסיבות לכך יכולות להיות בין היתר בכך שבקיץ מזיעים יותר ולכן עלולים לאבד נוזלים ומלחים,  דבר אשר גורם  לערכי לחץ הדם לנטות לרדת  יותר", היא התריעה – "סיבה נוספת לכך היא שהחום גורם להרפיית השריר החלק המצוי בדופן כלי הדם, כתוצאה מכך כלי הדם מתרחבים ולכן ערכי לחץ הדם יורדים".

אם מטופלים בתרופות להורדת לחץ הדם, כדאי לבדוק את לחץ הדם בקיץ וגם בחורף ולהתייעץ עם הרופא המטפל לגבי אפשרות  שינויי  מינון התרופות בהתאם. 

לאנשים סוכרתיים היא המליצה: "פירות מכילים כמות  גבוהה של סוכר, במיוחד  ענבים ואבטיח, דבר אשר סוכרתיים חייבים כמובן  להיות מודעים לכך .  נכון שזה עדיף מממתקים אחרים, אבל עדיין חשוב כמובן להקפיד לצרוך במתינות  ובהתאם להמלצות התזונתיות / רפואיות  הניתנים להם".  

לדבריה, בגלידות  ובשלגונים ישנם ממתיקים מלאכותיים, שעדיין נחשבים לפחמימות, ועלולים להעלות את רמת הסוכר. לכן, אין להסתמך על המילה "דיאט" או "ללא סוכר" , אלא כדאי לבדוק את כמות הפחמימות הכוללת במוצר ולבדוק שהיא אכן תואמת את כמות הפחמימות האפשרית והמותרת לאנשים סוכרתיים .  

ד"ר פלורנטין ציינה עוד, כי התייבשות עלולה לעלות את ערכי הסוכר וגם מפחיתה את ההשפעה של האינסולין. לדבריה, מאחר ובקיץ ישנה נטייה מוגברת לאיבוד נוזלים, מומלץ להקפיד על שתייה מרובה, שעוזרת לשמור על איזון הסוכרת. "לפני אכילת פרי או שלגון או כל מה שעלול להעלות את רמת הסוכר- מומלץ לשתות כוס מים", היא המליצה.

תחזית מזג האוויר ליום שלישי

בינתיים, על פי תחזית השירות המטאורולוגי בבית דגן, מחר (שלישי) חולה ירידה קלה נוספת בטמפרטורות ותורגש הקלה בעומס החום. אבל בצפון-מזרח הארץ עדיין ייתכן טפטוף עד גשם מקומי קל מלווה בסופות רעמים.

מידות החום בתל אביב יגיעו ל-31 מעלות, בירושלים ובחיפה – 30, בטבריה – 38, בבית שאן – 40, בעין גדי – 39, בבאר שבע – 32 ובאילת – 38.

ביום רביעי לא צפוי שינוי של ממש במידות החום, אבל ביום חמישי תחול עלייה קלה בחום, בעיקר בהרים ובפנים הארץ.