מרץ הקפוא: בימים האחרונים פקד את אזורנו גל קור חריג שבחלק מאזורי הארץ אף היה חסר תקדים לחודש מרץ. הוא לווה במשקעים ואפילו בשלג במספר אזורים בארץ. למרות שהיו כמויות קטנות של שלג, מדובר באירוע יוצא דופן לחודש זה, בעיקר בהיקפו ובמקומות הנמוכים בהם ירד. בנוסף ברוב המדינה התקרבו לממוצע העונתי של כמות המשקעים ובחלק מהמקומות אף עברו.

שיאי טמפרטורה לחודש מרץ אמנם לא נשברו, אולם רצף הימים הקרים החריג הוא ששבר שיאים וחסר תקדים בחלק מתחנות המדידה בארץ, להלן מספר דוגמאות:

-ירושלים: שישה ימים רצופים עם טמפרטורת מינימום נמוכה מ-3 מעלות. רצף דומה היה בחודשי מרץ בעבר רק ב-1910, 1894 ו-1886. בנוסף כל ששת הימים היו עם טמפרטורת מקסימום נמוכה מ-9 מעלות, כאשר רצף דומה היה ב-1959, 1953 ו-1910.

-צפת: רצף זהה של ימים אירע עם טמפרטורות מקסימום של פחות מ-6 מעלות, ומדובר במקרה חסר תקדים לחודש מרץ מאז תחילת המדידות בעיר לפני יותר מ-80 שנים. רצף דומה עם טמפרטורות מינימום של פחות ממעלה אחת נמדד רק ב-1959.

-נגבה: היה רצף של שישה ימים עם טמפרטורת מקסימום נמוכה מ-15 מ"צ, ומתחילת המדידות ב-1950 לא נמדד רצף כזה.

שלג בהר מירון (צילום: סלימאן חמוד, רשות הטבע והגנים)
שלג בהר מירון (צילום: סלימאן חמוד, רשות הטבע והגנים)

השלג ירד בגובה נמוך ביותר, החל מ-550 מטרים מעל פני הים, וכלל את צפון הגולן, הרי הגליל, השומרון, הרי יהודה והרי הנגב. ירידת שלג בחודש מרץ אינה יוצאת דופן, אולם באזורים כה נמוכים היא חריגה.

בהרי הצפון והמרכז עשויים לקבל שלג במרץ אחת לכ-5 עד 10 שנים (לדוגמה בשנים 2012, 2007, 1998, 1983, 1980 ושנים נוספות). אולם יורד בדרך כלל בגבהים של 800 מ' ומעלה. ירידת שלג בגבהים נמוכים כפי שהיה באירוע הנוכחי היא חריגה לחודש. על פי המידע שיש בשירות המטאורולוגי נמדד עוד מקרה אחד בלבד של שלג באזורים כאלה רק ב-1943.

שלג בעפרה (צילום: מועצה אזורית בנימין)
שלג בעפרה (צילום: מועצה אזורית בנימין)

ועם כל הכבוד לשלג, אנו נמצאים לקראת סיום עונת המשקעים, ובמהלך הימים האחרונים נוספו למדידות מספר מילימטרים נוספים. במערכת הגשם האחרונה ירדו בצפון הגולן ובאצבע הגליל 40 עד 80 מ"מ, בשאר הגליל והגולן והרי המרכז ירדו 20 עד 50 מ"מ. גם במישור החוף הדרומי התקבלו כמויות יפות של 30 עד 45 מ"מ,, ובמישור החוף המרכזי ירדו 10 עד 20 מ"מ.

בעקבות כך כמות הגשם בממוצע הארצי הגיעה לממוצע לכל עונת הגשם. בחלק מהאזורים הכמויות עולות על הממוצע לכל העונה כמו גליל העליון, צפון הגולן ומרכז הארץ. לעומת זאת יש כמה אזורים שטרם הגיעו לממוצע כמו הגליל התחתון, עמק הירדן וכלל אזור הדרום.